ForAlle Haugesund hedret med historiens første ForAlle-pris!

26.01.2024
Stolte mottakere og givere av historiens første ForAlle-pris. F.v. Helen Østhus (Kirkens Bymisjon), Vidar Bachmann (Haugesund Røde Kors) og Kjetil Skjæveland, daglig leder i Sparebankstiftelsen SR-Bank.
Har skapt en bærekraftig modell som involverer mange.
Under Sparebankstiftelsen SR-bank sin årlige konferanse om økonomisk utenforskap i Stavanger ble ForAlle Haugesund hedret med historiens første ForAlle-pris for å ha skapt varig, strukturell endring. Ved å løfte blikket ut av egne organisasjoner og satt felles mål, har de skapt en bærekraftig modell som kan leve lenge.

ForAlle Haugesund er et samskapings- og koordineringsprosjekt som Kirkens Bymisjon, Røde Kors og Forandringshuset har hatt sammen i 3 år.

-Prosjektet har handlet om å skape gratis aktiviteter og har i stor grad fått lag og foreninger med på å skape gratis aktivitet for barn og unge i alle ferier og fridager. Nå høyner vi ambisjonsnivået betraktelig. I den neste fasen har kommunen tatt en aktiv rolle som medeier i prosjektet og vil gå inn med administrative ressurser, og ikke minst se sine egne tilbud under ForAlle-paraplyen, sier Helen Østhus, daglig leder i Kirkens Bymisjon.
På sikt skal ForAlle Haugesund sikre en helhetlig koordinering av alle tilbud og tjenester for barn og unge, og sørge for at en bruker ressursene i lokalsamfunnet på en mest mulig bærekraftig måte. Gjennom prosjektet forplikter både organisasjonene og kommunen seg på samskaping.

-Ved å ta eierskap til behovene og utfordringene i fellesskap, står vi mye bedre rustet til også å finne løsningene i fellesskap. På den måten utnytter vi ressursene på best mulig måte for barn og unge i Haugesund, sier en engasjert Østhus.