Førre Vindu ekspanderer

29.01.2024
Konfetti og kakefeiring like ved den enorme løftebukken (med rød ramme i taket)
Rigger seg for fremtiden med å utvide maskinparken.
Førre Vindu på Frakkagjerde ligger langt fremme i skoene på å følge opp trendene. Da næringsforeningen forrige fredag ble invitert inn i den enorme produksjonshallen, var den store produksjonen mer enn imponerende.

Salgsleder Kate Elin Østebøvik Haugen guidet oss gjennom hallen, og viste stolt frem råvarer, produksjonsmaskiner, klimaanlegg og bærekraftsmål. -Trendene endrer seg raskt, og det krever at lokale bedrifter må følge opp med mer effektivt og tidsriktig utstyr, forteller Kate Elin.

Bedriften skulle feire investeringen av tre nye maskiner. Større presse for sammensetning, overfres, og ikke minst et løfteanlegg som kan løfte vindu/dør på inntil 1 tonn.

- Denne kan løfte mer enn 3 ganger mer enn sin forgjenger. Dagens trender med vinduer fra tak til gulv er mye tyngre enn de gamle, og vi må passe på våre ansattes helse når vi jobber med dette. Tidligere leide vi inn kranbil for å gjøre noen av disse løftene, men nå kan vi gjøre dette selv med det nye vacuumapparatet, forteller en ivrig daglig leder Birger Førre.

Denne ble ordentlig feiret, og det ble rigget med marsipankake, kaffe og konfetti. Alle ansatte fulgte stolt med da produksjonsleder Torbjørn Førre fortalte om hvilke muligheter denne maskinen gir for fremtiden. På kaken står det "ska kje stå på utstyret", en kreativ tekst Torbjørn selv mente passet utmerket på denne anledningen.

Det grønne skiftet har også nådd denne bransjen. Fabrikken har siden den var ny i 2012 vært rigget med en egen kapp-fliser hvor alt overskuddsmateriale blir kuttet til småflis. Videre dras dette inn i et forbrenningsanlegg som igjen gir varme til hallen og tørkeanlegget for malingsavdelingen.

-Det merkes mer og mer i anbudsprosessene at det vektlegges bærekraft og grønt skifte, fortalte salgsleder Kate Elin Østebøvik Haugen.

- Førrebedriften omsetter for 60-65 million i året, og lager alle typer vinduer og dører etter hva kunden ønsker. Dette følger tiden hvor rehabilitering og nybygg er i vinden som aldri før, sa en stolt produksjonsleder Torbjørn Førre til næringsforeningen.

F.v Birger Førre, Kate Elin Østebøvik Haugen og Torbjørn Førre

Solid feiring og kake med tilpasset ordlyd.