Forventer svar på testene i løpet av helgen

12.02.2021
-Den viktigste jobben vår er å gjennomføre de tiltakene som kommunen pålegger oss og å informere våre ansatte og lokale rundt i regionen, sier verftsleder i Aibel, Ole Sandvik
Torsdag kveld fikk verftsleder ved Aibel Haugesund, Ole Sandvik beskjed om at en ansatt har testet positivt for den britiske mutasjonen av coronaviruset.

-Vi har nå testet flere hundre personer og forventer svar på prøvene i løpet av helgen, sier Sandvik til Næringsforeningen.

I følge Sandvik skal ingen av nærkontaktene som er blitt testet har fått påvist smitte.

Hva blir din viktigste jobb de neste dagene?

-Den viktigste jobben vår er å gjennomføre de tiltakene som kommunen pålegger oss og å informere våre ansatte og lokale rundt i regionen, sier han.

-Vi ønsker å være åpne om dette, understreker han.

-Det er klart vi går en spennende helg i møte til vi får svar på prøvene som nå skal tas. Vi er forberedt på å gjøre tiltak, og det er kommuneoverlegen som beslutter veien videre. Vi har tett dialog, sier Sandvik til H-avis etter en pressekonferanse fredag.

Personen som er bekreftet smittet har jobbet på båten Njord Bravo, som ligger i dokk ved verftet.

-Vi ber folk jobbe som vanlig der de er, og vi holder dem løpende informert når vi vet mer. Vi må kunne forvente at noen kan være redde eller engstelige som følge av dette, derfor er vi åpne og ærlige om situasjonen og beroliger om hvilke områder vi nå jobber videre med, sier Sandvik.

I følge Kommuneoverlege i Haugesund, Jostein Helgeland, er det for øyeblikket ikke aktuelt med strenge tiltak som i Bergen og Oslo-området.

-Eventuelt stengere tiltak vil bli vurdert fortløpende, men foreløpig er ikke det noe som ligger langt fremme. Det begrynner vi med at det bare er et enkeltstående tilfelle, at nærkontakter har testet negativt og at vedkommmende ikke har beveget seg i lokalsamfunnet, sier kommuneoverlege i Haugesund, Jostein Helgeland.