Gode søkertall til nyopprettet IT-utdanning

25.04.2023
Det var stor glede da det ble klart at Gassgo bidrar med midler til IT-studiet. Fra venstre: personalsjef Odd Mangor Einarsen i Gassco, Bernt Jæger, adm.dir. Næringsforeningen Haugalandet, og dekan ved HVL, Jens Kristian Fosse.
HVL skryter av samarbeidet med næringslivet
Tidligere denne uken kunne Haugesunds Avis skrive at det er kamp om studieplassene ved HVL i Haugesund. Et av studiene som har god dekning med søkere er den nyopprettede bachelorutdanningen innenfor informasjonsteknologi.

55 førstevalgssøkere kniver nå om 20 studieplasser.

– Det er mange som har bidratt til de gode søkertallene på IT-utdanningen. I første rekke Gassco, som gir et betydelig økonomisk tilskudd. I tillegg har næringslivet og kommunene på Haugalandet strukket seg langt for å sikre rekrutteringen. Både ved å synliggjøre studiet, de spennende jobbmulighetene det gir og viktigheten av å bygge opp denne kompetansen regionalt, sier samfunnskontakt ved HVL i Haugesund, Frank Krogh Kongshavn.

Adm dir i Næringsforeningen, Bernt Jæger, understreker viktigheten av dette studiet.

-Våre medlemsbedrifter slåss i stor grad om de samme folkene. Dette studiet vil bidra til at vi får tilførsel av folk i årene som ligger foran oss, sier Jæger.

Les: Endelig på plass

Kongshavn er medlem i Næringsforeningens ressursgruppe «Teknologi i praksis». Ressursgruppen har satt ned en egen arbeidsgruppe som har fulgt opprettelsen av utdanningen tett.

– Næringsforeningen og Haugaland Vekst skal ha stor takk for å koordinere den felles innsatsen. Jeg vil også trekke frem de unge IT-ambassadørene som har fått fri fra sine jobber for å dra på skolebesøk og markedsføre studiet, sier han.

– Nå er det viktig at vi videreutvikler de gode relasjonene med IT-næringen, slik at studiet holder høy kvalitet, er relevant og blir en suksess i mange år fremover, oppfordrer han.

Medlemmene i Næringsforeningens ressursgruppe "Teknologi i praksis" (fra venstre): Lars Lindtner (Næringsforeningen Haugalandet), Ingrid Haraldseide (Uni Micro), Thore Tollevik (Webstep), Peder Kirkegaard Madsen (Atea) Pål Osmundsen (Appex), Anne Kristin Helgeland (Rogaland Ressurssenter), Marius Selsø Håkonsen (Gründerloftet), Bergitte Tønnesen Andersen (Ressursgruppeleder, CGI), Frank Krogh Kongshavn (HVL), Ronny Sætre (Haugaland Vekst). Ikke avbildet: Jannicke Kvarven (Cegal), Anette Friestad Håland (Bouvet) og Ronny Askeland (Karmsund Havn).
Utdanning