Godt samarbeid gir resultater

19.10.2023
Fra venstre: Bernt Jæger - Næringsforeningen, Marlene Haraldsen - Westcon, Vibeke Klungland - Haugaland Vekst, Elin Sætreøy Salvesen - Åkrehamn VGS, Solveig Rossebø Kalstad - Haugaland VGS, Åse Bratthammer - Rogaland fylke, Dag Einar Eik - Hydro, Ronny Sætre - Næringsforeningen, Marylyn Sivertsen - IFF, Frank Krogh Kongshavn - HVL og Ruth Mariann Hop, Karmsund VGS
Systematisk jobbing gjør at flere velger teknologi- og industrifag.

Arbeidslivsrådet for industrifag på Haugalandet, som ble opprettet i 2019, har jobbet systematisk for at blant annet flere elever velger teknologiske fag når de skal velge videregående utdanningsprogram. Regionen har i høy grad bruk for personer med fagbrev og høyere utdanning i denne retningen.

Gjennom flere år har sentrale aktører fra de største industribedriftene i regionen, de yrkesfaglige skolene, NHO Rogaland, Haugaland Vekst, HVL, Rogaland fylke, Fagskolen Rogaland, NAV og opplæringskontoret for teknologifag møttes. Fokus har vært kompetansebygging og utvikle gode samarbeidsarenaer mellom utdanning og arbeidsliv. Et viktig prinsipp har også vært å inkludere alle i arbeidslivet.

-Vi kan vise til konkrete resultater av vårt arbeid, sier en entusiastisk leder av rådet Åse Bratthammer fra fylkeskommunen.
-Blant annet gjennom ulike kampanjer og ikke minst med lærlingambassadører som besøker ungdomsskoler ser vi at stadig flere elever søker utdanningsprogram som arbeidslivet etterspør. Dette er svært gledelig. Disse elevene er så godt som sikret seg jobb etter endt læretid, sier Bratthammer.

Rådet møtes fire ganger i året, og siste tilskudd er Næringsforeningen Haugalandet.
-Dette er som «hånd i hanske» med tanke på næringsforeningens strategi, sier administrerende direktør i Næringsforeningen Bernt Jæger. -Å sikre medlemsbedriftenes kompetansebehov og ha jevn dialog med de yrkesfaglige utdanningsprogrammene og HVL er svært viktig for oss.

Møtet denne uken på Aibel, der en også fikk omvisning på den ruvende Penguin, hadde fokus på inkludering i arbeidslivet og handlingsrommet blant annet NAV, utdanningsinstitusjoner og bedrifter har. Elisabeth Lie Nilsen fra NAV Marked viste statistikk fra vår region som blant annet viser at alt for mange unge faller utenfor arbeidslivet.

-Det er enormt viktig å ha fokus på dette, vi må bli mye bedre på inkludering og tilrettelegging, sier Lie Nilsen. -Det gjøres mye bra arbeid, men vi må tørre og tenke nytt for at flere skal bli en del av arbeidslivet.