Gründerloftet utvider

09.06.2021
Opplever et stort behov for kontorplasser til startup-bedrifter
Kontorfellesskapet Gründerloftet i Haugesund sentrum er arnested for en rekke vellykkede startup-bedrifter. Nå utvider de videre, informeres det om i en pressemelding.

Siden oppstarten i 2016 har lokalene i de to øverste etasjene i Høvleriet sett mange startup-bedrifter komme og gå. Planen har hele veien vært å skape et sted der gründere og små bedrifter trives og kan lykkes. Pågangen etter kontorer har vært stor, og selv ikke koronakrisen har satt helt stopper for det. Planene for utvidelse har vært klare lenge, og nå er endelig alt klart.

—Alle som skal signere har signert, og med støtte fra en rekke samarbeidspartnere får vi dette endelig til, sier daglig leder på Gründerloftet, Marius Selsø Håkonsen.

Unikt miljø

Lokalene som nå skal pusses opp og gjøres tilgjengelige for enda flere gründere ligger i tilknytning til Garasjebryggeriet, øverst i smuget mot Strandgata. Her skal det bli flere kontorer, møterom og et eget flerbruks studio.

—På Gründerloftet sitter det folk med utrolig variert kompetanse og interesser. Vi har gründere som skaper innovasjon innen de maritime bransjene, og kreative hoder som designere, musikere og kunstnere. Det er et unikt miljø, og vi vil legge til rette for spennende samarbeid i enda større grad enn før, sier Håkonsen.

Positivt med folk som satser

Ordfører i Haugesund, Arne Christian Mohn, og næringssjef Annette Sæther støtter prosjektet, og gleder seg over startup-miljøet i Haugesund.

- Vi har med stor glede sett en stor utvikling i dette miljøet som startet på Gründerloftet. Ikke bare skapes de nye arbeidsplasser, men det oppstår også nye møteplasser åpent for alle i byen. Kvartalet er med på å gjøre Haugesund urban, og vi i Haugesund kommune støtter selvfølgelig helhjertet opp, sier Mohn.

Bjørn Dybdahl eier det gamle Høvleriet, og også de nye lokalene Gründerloftet nå utvider inn i. Han er glad for aktiviteten i de historiske byggene.

Byens mest spennende kvartal

—Det er gøy med ting som skjer, og dette kvartalet her er kanskje et av de mest spennende stedene i byen. Her har vi Høvleriet, Garasjebryggeriet, Bystranda, Gründerloftet og Gamle Slaktehuset tett inntil hverandre, og det tror jeg er kjempepositivt for alle, sier Dybdahl.

For Marius Selsø Håkonsen, som brenner for å skape et oppstartsmiljø i hjembyen, betyr utvidelsen en bekreftelse på at gründermiljøet står sterkt i Haugesund, og at de gjør noe riktig på Gründerloftet.

—Det er inspirerende å se så mange som ønsker å få noe til, og at så mange faktisk klarer det. Nå ønsker vi å skape ett sterkt og samlet miljø for oppstart i regionen, avslutter Håkonsen.

Arbeidet med utvidelsen er allerede i gang, og åpning er planlagt i Oktober i år.
Gründer