Haubo fusjonerer med Vestbo!

05.01.2024
 Adm.dir i Haubo, Svend Inge Stueland.

I følge en pressemelding har HAUBO det siste halve året vært i forhandlinger med Vestbo i Bergen om mulig sammenslåing. I desember i fjor vedtok begge styrene i boligbyggelagene sammenslåing, og dette skal behandles i ekstraordinære generalforsamlinger i de 2 boligbyggelagene den 11. januar.

-Det nye selskapet forsterker selskapenes posisjon gjennom økt konkurranseevne og et bedre tjenestetilbud til medlemmer og kunder. HAUBO og Vestbo er ideelle partnere. Selskapene bygger på de samme verdiene, og deler en felles forståelse for boligbyggelagenes fremtidige rolle, sier adm.dir i Haubo, Svend Inge Stueland.

Boligsamvirket i Norge er i stor endring. På 15 år har 86 boligbyggelag blitt redusert til 41. I all hovedsak skyldes nedgangen fusjoner og en trend som peker mot større enheter nasjonalt. Trenden skyldes ikke nød, men er en praktisk og driftsmessig nødvendighet ,i følge Stueland.

Vestbo skal levere de beste bo-opplevelsene på Vestlandet. Vi skal være særlig sterke på sosial bærekraft og god rådgivning til kundene våre. Sammenslåingen med HAUBO gir oss større slagkraft, og er helt i tråd med vårt mål om å være en sentral samfunnsutvikler på Vestlandet, sier Jørgen Pedersen, administrerende direktør i Vestbo.

Gjennom fusjonen vil HAUBOs medlemmer og kunder bli del av en robust og fremtidsrettet organisasjon, fortsatt med sterk tilstedeværelse i Haugesund og på Haugalandet. Vestbo opprettholder kontor i Haugesund og på Stord, og Svend Inge Stueland blir en del av ledergruppen i Vestbo og fortsetter som regiondirektør med arbeidsplass i Haugesund.

Samlet vil det fusjonerte boligbyggelaget få rundt 35 000 medlemmer og omtrent 25 500 boliger under forvaltning. Disse er fordelt på rundt 750 boligselskaper. Dette er en størrelse som gir muligheter for stordriftsfordeler og styrket konkurransekraft.

Bilde under:Jørgen Pedersen, administrerende direktør i Vestbo.