Haugesund lufthavn sikret tilskudd i 4 år!

13.12.2023
Fv. Svein Erik Inbjo, Fylkesvaraordfører (Frp) og Bernt Jæger, adm.dir Næringsforeningen Haugalandet.
Fylkeskommunen vedtok budsjettforslaget tirsdag 11. desember.
Fylkesvaraordfører Svein Erik Inbjo (Frp) gav næringsforeningen den hyggelige beskjeden om at Haugesund lufthavn Karmøy nå er sikret tilskudd de neste 4 årene på kr 900.000,- årlig. Han forteller at for nyetableringer av bedrifter er flyplasstilbudet noe av det første de ser på;  Derfor var det viktig å få på plass en trygghet for dette fra fylkets side.

Tilskuddet er øremerket rutetilbudet, og er ment å sikre godt tilbud ut og inn fra flyplassen. Dette har vært et etterlengtet tilskudd, og det vil komme godt med i arbeidet med å sikre flytilbudet videre fra vår region, sier Inbjo.

Pål Visnes, Commercial Manager av Flyplassdrift AS gleder seg over bidraget til videre i utviklingen av Haugesund Lufthavn.
- Både luftfarten og flyselskapene er i en utfordrende situasjon etter pandemi, uroligheter og økende kostnader. Tilskuddet er rettet mot ruteutvikling, og dette vil gjøre det lettere for oss å ta initiativ til nye ruter sammen med flyselskapene, sier Visnes.

Bernt Jæger, adm.dir i Næringsforeningen gleder seg også over tildelingen.
- Dette er svært bra! Flyplassen er esktremt viktig for næringslivet og hele regionen, og alle slike tilskudd er godt nytt. Nå er det viktig at både næringsliv og privatpersoner benytter seg av flyrutene som blir satt opp direkte fra Helganes, sier Jæger.