Haugesund Sparebank i ny drakt

18.02.2021
Administrerende banksjef Bente Haraldson Syre ønsker at Haugesund Sparebank skal være med på hele livsreisen til kundene sine – fra de små til de store tingene i livet.
Det 60 år gamle symbolet til Sparebankforeningen erstattes med ny visuell identitet, nye nettsider og en tydelig bærekraftsstrategi.
Bankbransjen har gjennomgått enorme endringer de siste årene med storstilt digitalisering og internasjonal konkurranse. På tross av stor konkurranse har Haugesund Sparebank tatt nye markeder og økt kundemassen. Banken jobber kontinuerlig med holde seg relevant og det synliggjøres nå i form av en ny logo og visuell identitet som skal bidra til at banken kan kommunisere tydeligere både fysisk og digitalt.

– Vi må endre oss i takt med forventningene fra kundene våre. Selv om vi har gjort store grep de siste årene, opplever vi at det er vanskelig å kommunisere det utad når vi ser akkurat like ut som vi har gjort de siste 60 årene, uttaler administrerende banksjef Bente Haraldson Syre i en pressemelding fra banken.

– Lokal, nær og personlig har fått en ny betydning i 2021. Vi skal fortsatt ha filialer på hele Haugalandet og være tett på med mulighet for rådgivning og banktjenester nær der folk bor. Men vi skal bli enda bedre på å være nær en ung voksen som studerer utenbys eller småbarnspappaen som ønsker rådgivning digitalt i en travel hverdag. Vi skal være like tilgjengelige fysisk og digitalt, med lokalkunnskap, fleksibilitet og forståelse.

Banksjefen ønsker at Haugesund Sparebank skal være med på hele livsreisen til kundene sine – fra de små til de store tingene i livet.

Ny logo
Det velkjente sparetreet er opprinnelig fra Sparebankforeningen, og var et logosymbol som bankene kunne velge å benytte seg av fra gammelt av. Lokale sparebanker gjorde som mange andre banker i resten av landet og valgte å benytte seg av sparetreet. Mens enkelte har modernisert sparetreet, tar Haugesund Sparebank en annen retning når de nå oppdaterer logoen sin.

– Det vi nå gjør er å bringe merkevaren vår inn i 2020-årene. Der våre leveranser og organisasjon har endret seg vesentlig de siste årene, har vår visuelle identitet i liten grad blitt justert. Vår nye identitet skal bidra til at folk opplever oss som tett på og engasjerte. Vi skal veilede og ha gode dialoger med kunden både fysisk og digitalt. Vi skal dele kunnskap og skape gode relasjoner. Vi har en ambisjon om å bli rågode på rådgivning, og da mener vi at en justering på dagens identitet ikke var nok. Vi har valgt å erstatte treet til fordel for vår tolkning av hvordan en lokal, nær og personlig bank bør se ut og oppleves som, sier markedssjef Kittang.

Larssen & Amaral
Det er Larssen & Amaral som er designbyrået bak den nye identiteten. Tjenestedesigner og partner, Harald Larssen Lønning sier det var med en viss ydmykhet de gikk inn i prosjektet for snart ett år siden.

– Haugesund Sparebank har en lang historie og er en godt etablert merkevare som veldig mange har et forhold til. Banken er på alt fra teaterplakater og fotballdrakter til bankkort og lånepapirer. Det er mange behov å ta hensyn til. Samtidig er det veldig givende å kunne samarbeide tett med gjengen i Haugesund Sparebank for å skape en identitet som i større grad er forankret i bankens holdninger og verdier. Prosessen med ny visuell identitet har foregått siden i høst, og flere hundre kunder har deltatt i arbeidet sammen med ansatte og styremedlemmer for å påse at bankens historie og fremtidsvisjoner tas med inn i den nye identiteten.

– Den nye logoen til Haugesund Sparebank er en solid og fleksibel logo, med et mykt og vennlig formspråk. I tillegg til en abstrakt H, symboliserer logoen retning, dialog og relasjoner – noe som passer godt med bankens ambisjon om å bli rågode på rådgivning. Logoen blir en del av en levende identitet, og vil brukes som et grafisk element der den opptrer som både dialogboks og pil for å markere retning og veiledning.

– Den nye identiteten er mye mer enn en logo, og vil gjøre det enklere for oss å snu oss rundt og kommunisere på en god måte både fysisk og digitalt. Det blir betydelig lettere for oss å nå nye målgrupper, og vi får en verktøykasse som på sikt vil spare oss for tid og penger, sier markedssjef Kathrine Kittang.

Omfattende arbeid
Kittang sier kundene og folk flest først vil legge merke til endringen noe senere i år, da det er et omfattende arbeid som gjenstår med å rulle ut den nye logoen og det nye designet på alle plattformer.

– Det første du vil merke er ny logo i våre digitale kanaler og bankkort. Kortene blir først og fremst sendt ut til nye kunder og til kunder med gamle kort som snart går ut på dato. Du vil fortsatt kunne bruke ditt gamle kort med gammel logo frem til kortets utløpsdato. Ny og gammel logo vil leve ved siden av hverandre de neste årene, og ha en glidende overgang. Vi ønsker å tenke bærekraft i overgangen til ny logo, noe som gjør at det vil ta tid. Eksempelvis vil ikke fotballdrakter byttes før det er behov for det.

– Forandringer tar tid å venne seg til, og det kommer nok også til å ta litt tid før folk venner seg til den nye logoen. For Haugesund Sparebank var det viktig å ta et fremtidsrettet valg, og vi gleder oss til å vise dere resten av identiteten i året som kommer. Vi presenterer litt av planene våre for fremtiden for dere i dag. Det er som nevnt innledningsvis mange spennende prosjekter som vil rulles ut i løpet av året, og ny identitet er først ut. Vi er i en testfase nå hvor vi jobber med å teste ut og tilpasse profilen til våre behov. Vi har en rekke samarbeidspartnere, fysiske filialer og digitale kanaler som skal inn i en ny drakt. Målet er at vi er på plass med mye til sommeren, og det meste i løpet av året, avslutter Kittang.