Haugesundsfirma gjør norske bedrifter grønnere

27.01.2022
Daglig leder Ørjan Risanger i HBO Nova Print, personal- og markedssjef Elin Bakke, og banksjef Alf Inge Flokketvedt i Skudenes & Aakra Sparebank. Foto: Grethe Nygaard
Den selverklære "papirnerden" Ørjan Risanger  og H.B.O Nova Print i Haugesund er i ferd med å vende bedrifter i hele landet over på miljøvennlig papir laget av jordbruksavfall.
Blant bedriftene er Skudenes & Aakra Sparebank.

– Stadig flere bedrifter innser at de må redusere sitt økologiske fotavtrykk, men mange er usikre på hvordan, forklarer Ørjan Risanger, daglig leder ved trykkeriet i en pressemelding.

– En av de enkleste veiene inn i det grønne skiftet, er å bytte ut papir fra trefiber til papir fra jordbruksavfall. Det kan redusere bedriftens miljøpåvirkning med opptil 47%, forteller han.

H.B.O Nova Print AS er i dag alene om å tilby papir laget av jordbruksavfall både i Norge og Sverige.

– Jeg er papirnerd på min hals, og i arbeidet med å kunne tilby mer miljøvennlig trykksaker kom jeg i kontakt med PaperWise i Nederland. De lager papir av ypperste kvalitet - uten å hogge et eneste tre. Papiret produseres fra jordbruksavfall fra bønder i Colombia og India, forklarer Risanger.

– Trykksaker vi har levert på PaperWise har imponert våre kunder, og vi har også vist et bredt bruksområde for det flotte papiret. Det resulterte i at vi ble partner i Norge og Sverige på salg av det miljøvennlige produktet. For oss handler det om mer enn kutt i CO2, dette er sirkulærøkonomi i praksis, et viktig bidrag til dyremangfold og til utvikling for bønder i fattige land, forklarer han.

For mange typer avlinger er det kun 20% som kan brukes til mat. De resterende 80%, som stilker og blader, blir brent som jordbruksavfall. Papir fra PaperWise er laget av dette avfallet, som faktisk også har 29% lavere miljøpåvirkning enn vanlig resirkulert papir.

HBO Nova Print, som har avdeling i Haugesund og Stavanger -  har kunder over hele landet som bruker PaperWise, og stadig flere lokale bedrifter går nå bort fra tradisjonelt papir. Skudenes & Aakra Sparebank er første bank i Norden som går over til å bruke PaperWise.

– Vi har helt siden 1876 vært opptatt av å ta samfunnsansvar og bygge kultur. Fokuset på miljø har også vært viktig for oss, og nå har vi lyst til å strekke oss enda lenger. Da måtte det være på en måte som vi er trygg på at faktisk har en effekt, forteller banksjef Alf Inge Flokketvedt.

Banken testet ut PaperWise for et par år siden på sine gavebøker som gis til kunder i konfirmasjonsgave.

– Vi var veldig fornøyde med resultatet, og har siden fått trykket opp både bordkalendere, visittkort og skriveunderlag på det miljøvennlige papiret. Fremover skal vi også bruke PaperWise i alle printerne og kopimaskinene våre, forteller personal- og markedssjef Elin Bakke.

– Det er også godt å vite at vi ved å gå over til PaperWise ikke bare sparer miljøet, men at vi også bidrar til utvikling gjennom å sørge for arbeid til fattige bønder i utviklingsland, sier Flokketvedt.

PaperWise -papiret kommer i utgangspunktet i en lys beige farge, men kan også fås i helt hvitt.

– Vi opplever at de fleste bedriftene velger den lyse beige-fargen, både fordi det det er fint, men også fordi det viser hvilket valg de har tatt. De fleste ønsker også å benytte PaperWise -logo og kort info om papiret for å synliggjøre sin miljøprofil, forteller Risanger.

I dag består ca 10% av leveransene fra HBO Nova Print av PaperWise -papir. – Neste mål er 50% PaperWise innen 5 år, håper Risanger.