Havnekraft mottar over 20 millioner fra Enova til ytterligere landstrømsatsing

13.03.2024
17,4 millioner av beløpet går til prosjektet «Landstrøm på alle kaier på Killingøy».
Oppnår full landstrømsdekning på Killingøy.
Denne uken offentliggjorde Enova sin aller siste runde med støtte til landstrømsprosjekter før støtteordningen avvikles. Av i alt 17 prosjekter som fikk støtte, er to av disse i vår region.
Begge prosjektene tilhører Karmsund Havn og Haugaland Krafts felles selskap, Havnekraft AS, som mottok over 20 millioner kroner til to landstrømprosjekter. 17,4 millioner går til prosjektet «Landstrøm på alle kaier på Killingøy».

På Killingøy kan man i dag tilby landstrøm på en kai, med begrenset kapasitet. Gjennom dette prosjektet vil en oppnå full landstrømsdekning på hele basen. Prosjektet er beregnet å kutte over 1.600 tonn CO2 ekvivalenter.

Ordfører i Haugesund og leder av Havnerådet, Nils Konrad Bua, uttaler: «I Haugesund Kommunes klima- og energiplan er en av målsettingene at skip i havn fra 2030 skal være utslippsfrie, og at det skal etableres landstrøm i alle havneanlegg der kommunen er eier eller deleier. Gjennom denne tildelingen ligger alt til rette for at vi skal oppnå disse målsettingene, ettersom vi allerede har full landstrømsdekning på Garpeskjær. Det er veldig gledelig at de kommunalt eide selskapene bidrar aktivt til våre overordnede målsettinger, og at vi sammen drar i retning av en mer bærekraftig region.»

På Killingøy finner vi et verdensledende subsea-miljø, med aktører som skaper attraktive arbeidsplasser. I dag har basen 5 ulike kaier, med god plass til at offshoreflåten kan få tilgang på alle de tjenestene de måtte ha behov for. Karmsund havn er opptatt av å kunne videreutvikle basen, og full landstrømsdekning er en viktig forutsetning.

-Dette prosjektet har stor betydning for aktiviteten på vår offshore- og subseabase, og vil legge til rette for at fremtidige mobiliseringer kan foregå utslippsfritt. Vi vet at bransjen er svært opptatt av å
kutte utslipp og finne bærekraftige løsninger, og full landstrømsdekning har stått høyt oppe på ønskelisten for alle aktørene på basen. Derfor er vi svært glade for at Enova og Havnekraft gjør denne
tilretteleggingen. Slik kan vi fremover øke aktiviteten og sikre arbeidsplasser, samtidig som vi kutter ulempene aktiviteten medfører, som utslipp og støy, sier direktør for Havneutvikling i Karmsund havn, Tommy Sandtorv.

I tillegg til Killingøy, har Havnekraft mottatt i underkant av 2,7 millioner kroner til landstrømanlegg på Rubbestadneset. Prosjektet blir Havnekrafts første landstrømsanlegg i Bømlo kommune.

Daglig leder Vidar Riise i Havnekraft, sier følgende: -Havnekraft har i flere år jobbet systematisk med å tilrettelegge for etablering og bruk av landstrøm i regionen. Til sammen har Enova støttet Karmsund Havn og Havnekraft med nærmere 60 millioner kroner til ulike landstrømsprosjekter, noe som har vært avgjørende for gjennomføring av prosjektene.
Vi ser at bruken av landstrøm på eksisterende anlegg går raskt oppover, og vi forventer å kunne bidra til at alle kommersielle skip som anløper Karmsund Havns havneanlegg ligger utslippsfritt til kai innen 2030. Vi gleder oss til fortsettelsen!