Havvindbransjen: - Endelig er vi i gang

30.03.2023
Dersom regjeringen nå holder tempoet oppe kan Utsira Nord bli verdens første storskala flytendende havvindpark, mener Arvid Nesse i bransjeorganisasjonen Norwegian Offshore Wind.
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) annonserte på torsdag utlysningen av de to havvindparkene i Norge. Til sammen skal de produsere 3 GW.

-Endelig er vi i gang. Vi er svært fornøyde med at regjeringen har lyttet til våre innspill om at kapasiteten på Utsira Nord kan utvides. Vi i bransjen forventer nå at tildeling av områdene skjer som lovet i løpet av 2023, slik at vi holder en rask fremdrift som sikrer at vi blir verdensledende, sier Nesse, og understreker:

-Dette er ikke en konkurranse for konkurransens skyld. Erfaringen vi har fra bunnfast havvind er at de som er tidlig ute i markedet beholder posisjonen som markedsvinnere globalt.

Nesse påpeker at Utsira Nord faktisk kan rekke å bli verdens første flytende havvindpark i stor skala – hvis vi nå holder tempoet oppe. Myndighetene må derfor sikre at konsesjonsprosessen håndteres grundig og effektivt, og at det er tilstrekkelig kapasitet til dette både i NVE og Olje- og Energidepartementet.

-Vi kan mulig klare å ha turbiner på plass før 2030 dersom prosessen videre går raskt.  Da kan vi slå skottene, som tildelte arealer tidlig i 2022, sier Nesse.

En fersk analyse fra 4C Offshore viser at Storbritannia er rangert som det mest interessante markedet for flytende havvind, mens Norge kommer på andreplass.

Norwegian Offshore Wind representerer 370 havvindbedrifter og er med det Norges største industriklynge. Et av de viktigste innspillene fra bransjen har vært at regjeringen må sørge for at flere enn én aktør får støtte til Utsira Nord, og bransjeorganisasjonen er fornøyde med at regjeringen i dag garanterte støtte til to prosjekter.

-Men, det er viktig at vi finner en løsning som gjør at tre prosjekter kan bygges ut. På den måten sikrer vi et størst mulig mangfold i leverandørkjeden. Det er mange bedrifter som nå klare til å levere. Modellen de la fram i dag bidrar dessverre ikke til dette, og her kom vi i bransjen med et konkret alternativ som hadde sikret både konkurranse og statsstøtte til tre prosjekter, sier Nesse.

Han påpeker at behandlingstiden i videre prosesser må reduseres og at kartlegging av nye områder må gå raskere enn i forrige runde.

-Vi må bygge kapasitet i havner og byggesteder, både for å sikre de norske utbyggingene, men også for å sikre kapasitet til å eksportere flytende havvind. Bedriftene våre er tydelige på at forutsigbarhet nå er viktig for at de skal kunne gjøre nye nødvendige investeringer, sier Nesse.

Arvid Nesse, leder for klyngen Norwegian Offshore Wind.