Havvindselskap bygger seg opp

07.09.2023
Chief HR Officer Nina Marie Wathne (t.v) sammen med Administration Coordinator Janne Fagervik i de nye lokalene.
Edda Wind bygger egen organisasjon og flytter i disse dager inn i 24/7-bygget i Haugesund.

Det hurtigvoksende havvindselskapet er på plass med ni ansatte, og vokser med ytterligere fire i løpet av oktober, sier administrerende direktør Kenneth Walland.

Selskapet er også blitt nytt medlem i Næringsforeningen, for å bli en del av det nettverket som er bygget opp i næringslivet på Haugalandet.

Ledende

Edda Wind er et ledende serviceselskap innenfor havvind, og eier og drifter fartøyer spesialdesignet til serviceoperasjoner for konstruksjon og drift av havvindturbiner. Dette markedet forventes å vokse betydelig de neste årene i takt med utbyggingen av global havvindkapasitet.

Walland har solid erfaring fra offshorevirksomheten gjennom sine mange år i Østensjø-rederiet.

-Jeg sover godt og tror markedet vil vise at vi har satset fornuftig, sier Walland og viser til den spennende fasen selskapet nå går inn i.

- Vi har et heftig byggeprogram og vil ved utgangen av året ha sju fartøyer i drift. Ytterligere sju er i bestilling, og i 2026 vil vi ha en flåte på i alt 14 offshorefartøy, sier Walland.

Ordrereserven til Edda Wind er nå på 410 millioner euro inklusiv opsjoner og 321 euro – 3,7 milliarder kroner – på faste kontrakter.

Energi