Helgevold kjøper industriavdelingen til Seam

20.04.2022
Anne Marit Helgevold Heggebø i Helgevold Elektro og Gunvald Mortvedt i Seam.
Seam skal konsentrere seg om den maritime kjernevirksomheten og videre internasjonal vekst, mens Helgevold nå styrker sin posisjon som størst på Haugalandet.
Den 1. mai 2022 vil 37 ansatte følge med når Seams industriavdeling overtas av Helgevold Elektro, melder de to bedriftene i en felles pressemelding. Tjenestetilbudet, produktene og porteføljen av kunder vil fortsette som i dag. For Helgevold Gruppen vil det innebære at konsernet passerer 250 ansatte og får et enda bredere miljø og nye utviklingsmuligheter.

- Industri er et prioritert satsingsområde for oss og oppkjøpet tilfører oss økt kapasitet, viktig kompetanse og nye kunder i et geografisk område der vi allerede har en solid posisjon. Dette styrker oss ytterligere innen automasjon og gir oss også en viktig fot innenfor spennende markedsmuligheter i olje- og prosessindustrien, sier Anne Marit Helgevold Heggebø, administrerende direktør i Helgevold Elektro.

Industriavdelingen i Seam ble etablert da selskapet var en del av Westcon Group. De seneste årene har grønne løsninger for maritim sektor utgjort kjernevirksomheten, og planen er å fortsette å styrke denne gjennom internasjonal ekspansjon.

- Industriavdelingen vår består av en fantastisk gjeng som har levert gode resultater for kundene gjennom flere år. Vi er stolte av det vi har fått til, men innser at avdelingen ikke får det fortjente fokuset i vår fremtidige strategi. Derfor er vi glade for at Helgevold overtar avdelingen og vil utvikle den videre som en del av sin satsing, sier Gunvald Mortvedt, administrerende direktør i Seam.

Årsomsetningen til industriavdelingen anslås til å være om lag 50 millioner kroner, og når dette tilføres Helgevold vil den samlede omsetningen til konsernet nærme seg 300 millioner kroner.
- Omsetningsvekst er ikke det viktigste. Målet er å utvikle en arbeidsplass med engasjerte og dyktige ansatte som har fornøyde kunder. Da kommer omsetningen av seg selv, sier Helgevold Heggebø.

Partene er enige om ikke å gå ut med kjøpesummen for transaksjonen.

Fakta om Helgevold Gruppen
- Er den desidert største og ledende automasjon- og  elektroentreprenøren på Haugalandet.
- Helgevold Elektro AS ble etablert i 1987
- Konsernet består av Helgevold Elektro AS, Helgevold Elektro Haugesund AS og Ystanes Elektro AS
- Lokalisert i ti kommuner på Haugalandet, Ryfylke, Sunnhordland og Hardanger. Hovedkontor i Vindafjord

Fakta om Seam
- En ledende tilbyder av hybrid- og helelektriske fremdriftssystemer og automatiserte løsninger til maritime sektor.
- Selskapet er i forkant av utviklingen av fremdriftssystemer med hydrogen som energibærer og har sine egne utviklings- og testfasiliteter på Karmøy i Rogaland.
- Hovedkontor på Karmøy
Industri