Hjernen er stjernen!

24.02.2022
Hjerneforsker Kaja Nordengen er klar for Haugalandskonferansen 20. mai
Haugalandskonferansen-aktuelle Kaja Nordengen startet sin doktorgrad om hjernen allerede som 19-åring.
I 2014 fullførte hun, som en av de yngste legene med doktorgrad i Norge. En utrolig prestasjon, selv for Nordengen som har vært hekta på hjernen siden hun var liten. Lærermoren og rørleggerfaren lærte tidlig datteren at i Norge finnes det ingen grenser for hva man kan bli – du kan bli akkurat det du vil. Nordengen tok dem på ordet, og dermed ble det medisinstudier, parallelt med å følge psykologenes hjerneundervisning OG egen forskning, frem til doktorgraden var i boks.

Siden den gang har hun utgitt tre bøker om hjernen, blant annet bestselgeren «Hjernen er stjernen», og frontet hjerneforskning gjennom utallige opptredener i meida og som TEDx-speaker.

..men hvordan kan kunnskap om hjernen hjelpe oss å lykkes med omrigg?

Det skal Kaja Nordengen lære oss mer om under Haugalandskonferansen 20. mai, når hun skal gi oss hjerneråd for å lykkes med nettopp omrigg og endring.

Menneskehjernen har en imponerende evne til å tilpasse seg endringer – det er hjernen som styrer valgene vi tar; Hvem vi er og vår personlighet påvirker endringsvilje og fleksibilitet. MEN hjernen er som en muskel, og må trenes og holdes ved like for å ikke visne hen. Er det noen som kan forklare oss hvordan dette fungerer, og hvordan hjernen kan trenes, så er det Kaja Nordengen!

- Kaja Nordengen er kjent for å formidle kompleks forskning på en lett, ledig og ikke minst underholdende måte. Hun gjør forskning forståelig for folk flest, enten det er underholdning på julebord, forelesning for skoleelever eller innlegg på konferanse. Jeg er overbevist om at Kajas foredrag både kommer til å gi oss en del aha-opplevelser, og nyttig lærdom å ta med oss, sier prosjektleder Tine Osmundsen.

Her finner du program og påmelding