Hordfast prioriteres ikke i NTP

22.03.2024
Vi er skuffet over at regjeringen ikke prioriterer Hordfast, sier Bernt Jæger, adm.dir. i Næringsforeningen Haugalandet.
-Vanvittig at Hordfast ikke er prioritert i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036, sier administrerende direktør Bernt Jæger i Næringsforeningen Haugalandet.

Hordfast er definert som ett av de to mest lønnsomme infrastrukturprosjektene i Norge. Likevel har ikke regjeringen prioritert dette i første periode i ny NTP.

-De har gått bort fra sitt løfte om å styrke Vestlandet, vi er rett og slett satt på sidelinjen, sier en skuffet Jæger.

Hordfast vil sikre arbeidsplasser, industrisatsing, omstilling og fremtidig verdiskapning ikke bare på Vestlandet, men for hele Norge. Dette har tydeligvis ikke regjeringen tatt inn over seg, ifølge Jæger.

De store investeringene i NTP kommer nå på det sentrale Østlandet, bortsett fra Arna-Stanghelle som ikke er gryteklart og en togstrekning fra Trondheim til Sverige.

-Det vi får her vest er småplukk i den store sammenhengen. Med godt over 1200 milliarder kroner i rammen til NTP sitter vi igjen med lite. Statens Vegvesen sier de er klar for å bygge Hordfast og at dette er noe av det aller mest lønnsomme infrastrukturprosjektet i Norge. Da er det rart og skuffende at dette ikke blir prioritert.

Jæger er klar på at kampen ikke er over.

-Nå må vi gå noen nye runder og synliggjøre enda bedre for stortingspolitikere og regjering hvorfor dette prosjektet er viktig for vår region og faktisk hele Norge. Det er langs vår kyst den største verdiskapingen foregår, og vi gir oss ikke på dette, sier en kampklar Jæger som har hele næringslivet på Haugalandet med seg i at dette prosjektet er svært viktig å få realisert snarest mulig.