Hovedkontrakt for videre utbygging signert

27.10.2023
Signering av byggekontrakt, fra venstre: Prosjektdirektør Laila Nemeth - Helse Fonna, adminsistrende direktør Anders Hovland - Helse Fonna og daglig leder Terje Lindstrøm, GL Prosjektservice AS
GL Prosjektservice AS vant konkurransen om byggetrinn 2 på Haugesund sykehus

Etter en lang og grundig tilbuds- og forhandlingsfase vant GL Prosjektservice AS anbudet om å bygge nybygget på Haugesund sykehus trinn 2.

Nybygget består av syv etasjer der den gamle østblokken nå blir revet., i tillegg til et tilhørende påbygg på eksisterende S-blokk i tre etasjer.

-Den nye sydøstblokken skal huse sengeposter tilpasset nye driftsformer. Blant annet blir det etablert egen infeksjonspost med flere isolat, ny sengepost for gastromedisin og nefrologi, ny felles sengepost for eldremedisin og ny sengepost for nevrologi og slagbehandling. Hovedoppdraget er på om lag 10.000 kvadratmeter, og det er mulige opsjoner for arbeid i nybygg og eksisterende bygg knyttet til kontrakten, opplyser prosjektdirektør Laila Nemeth i Helse Fonna.

Byggestart er planlagt vinteren 2024. Bygget skal være ferdig hausten 2026, og innflytting blir i løpet av vinteren 2027.

–​ Dette er en stor dag for hele Helse Fonna-regionen. Det at vi kan få gjennomført byggetrinn 2, betyr at vi om få år har et tipp-topp moderne sentralsykehus til beste for både pasienter og ansatte. Vi vil og få full effekt av investeringene i byggetrinn 1. Dette er et prosjekt for fremtiden, sier en fornøyd styreleder i Helse Fonna, Petter Steen jr.

Store ringvirkninger

Total budsjettramme for prosjektet er rundt 1 milliard kroner, noe som gir store ringvirkninger for de lokale underlevereandørene på Haugalandet.
–​ Dette er et stort og viktig oppdrag for oss. Oppdraget kommer på et godt tidspunkt, og er kjærkommet både for oss, og våre underleverandører, som stort sett er lokale. Vi er godt fornøyd med prosessen og samarbeidet med prosjektorganisasjonen i Helse Fonna har vært god. De har vært svært profesjonelle. Nå glerer vi oss til å komme i gang, sier daglig ledar Terje Lindstrøm i GL Prosjektservice AS.