Hun klarer det kommunene ikke klarte

24.01.2023
Investor Margaret Hystad satser på lokal verdiskaping gjennom sine reiselivs- og opplevelsesprosjekter.
– Skal det bli noe må vi bare ta tak, sier Margaret Hystad
Selveste episenteret for The Viking Planet skulle egentlig ligge på Haugalandet, Norges fødested og ‘Homeland of the Viking Kings’. Et naturlig valg, syntes mange, men avgjørelsen dro ut og verdens første digitale vikingmuseum endte derfor i Oslo.

– Det er litt irriterende når naboen min er på oppdrag som viking i Oslo. Det føles som hovedstaden stikker av med historien vår, men vi har vel bare oss selv å takke når en ikke er på når muligheten er der, sier en engasjert Margaret Hystad.

Hun har engasjert seg i mange reiselivsrelaterte prosjekter de siste årene, alt fra fjordcruise med egen katamaran, sykkelturer og el-biler til utferdslystne turister, guidevirksomhet, sauna ved sundet, mikrohytter i Åkrafjorden og Utne Hotell. Dette for å reinvestere en gevinst fra en utenlandsk reiselivsinvestering til lokal verdiskaping. Og om noen små måneder står altså The Viking Planet klar til å ta imot tusenvis av cruisepassasjerer, skoleklasser og andre som vil lære mer om vikinghistorien vår.

Lokal verdiskapning
– Jeg trigges veldig av å forankre verdiskapningen her lokalt. Hvorfor skal vi la andre stikke av med mulighetene og inntektene? Mange agenter som selger opplevelser til cruiseturister kommer fra andre regioner, min mening er at mer bør tilbys fra lokale leverandører som skatter i de lokale kommunekassene, sier Hystad.

The Viking Planet-konseptet har Hystad vært med og jobbet med siden tidlig 2018, sammen med initiativtakere fra Oslo. Nå blir det endelig realisert også i Haugesund, og med seg på investorsiden i tillegg til Hystad, er Trygve Seglem (Knutsen OAS Shipping), Hagland Shipping, Marianne Eidesvik (Bømmelfjord), Kristian Eidesvik (Caiano), Atle Berge (Ølen Betong), Eli Sævareid (Trygge Barnehager) og Bjørn Apeland med flere.

– Synd ikke kommunene ble med på laget slik at vi alle fikk ta eierskap i historien vår, før den nå flyr ut i verden. Det åpnes i år også The Viking Planet i Bodø og på Island. I tillegg er flere andre storbyer i Europa i dialog. Vikinghistorie er «hot», uttaler hun.

Hystad vil ikke si eksakt hvor mye som investeres før The Viking Planet Haugesund åpner, men hun røper at det er snakk om millionbeløp. Hun er franchisetaker og har selvsagt regnet på fortjenestemulighetene.

– Det er butikk i dette. Markedet er der, med 400.000 cruisepassasjerer, mange med stor interesse for vikinghistorien. Prisnivået vil også være rimelig, det handler jo om å vite hvem som kommer og hvordan betalingsviljen er. Tyskere er jo for eksempel annerledes enn briter, opplyser investoren.

Hystad har også allerede et system og ansatte på plass, som gjør at The Viking Planet raskt kan være i drift så snart byggeperioden er ferdig.

– Saunaen ved Smedasundet var også raskt oppe og gå, og nå har den vært i drift i ett år. På den tiden har det vært rundt 400 grupper og over 2.000 gjester. Nok et bevis på at det er behov og mulig å få til ting i opplevelsesbransjen, avslutter den fremoverlente damen.
Reiseliv