Hva? Enda et statsbudsjett uten midler til Husøyveien!

06.10.2023
Havnedirektør Tore Gautesen i en samtale med en sjåfør fra transportfirmaet Trengereid på Husøyveien.

Langdryg reguleringsprosess får skylden…

Statsbudsjettet inneholder få poster som ikke allerede er kjent, men det var en klar forventning om at den viktige Husøyveien, som er en del av E 134 lå inne med midler. Slik ble det ikke, og nå utrykkes det bekymring med tanke på fremdriften til kommende prosjekter på Husøy.

-Dessverre har det blitt en svært langdryg reguleringsprosess for Husøyvegen sin del, som nok nå er årsaken til at det ikke er bevilget midler i statsbudsjettet for 2024. Det som skulle være en enkel reguleringsplan, har nå gått over flere år. Det ble bevilget midler til arbeidet i statsbudsjettet for 2020, fortsatt er ikke planen klar for behandling fra Statens Vegvesen sin side. Utbedret vei er kritisk for virksomhetene på Husøy og i regionen. Vi ser med spenning på når reguleringsplanen kommer for behandling og forventer at Statens Vegvesen gjør alt som står i deres makt for å komme raskest mulig til mål i denne saken. Det er meget beklagelig at arbeidene ikke har kommet lengre når vi nærmer oss 2024, sier havnedirektør i Karmsund Havn, Tore Gautesen.

-Vi undrer oss over at det er mulig å bruke så lang tid på en så viktig regulering. Prosjektet er ikke større enn at dette arbeidet burde ha vært ferdigstilt for lenge siden. Og med tanke på statsbudsjettet kunne en etter vår mening ha benyttet sekkeposten til vegvesenet som heter «mindre tiltak», der de kan prioriterer innenfor en ramme, sier Bernt Jæger, adm.dir. i Næringsforeningen Haugalandet.