IKEA utvider samarbeidet med Source Galileo

24.10.2023
Investerer i fornybar energi og produksjopn
Sikrer seg eierandel på 20 % av hele havvindporteføljen

I august ble det kjent at Inka Investments samarbeider med Source Galileo for å utvikle flytende havvind på Utsira Nord, sammen med Odfjell Oceanwind og den japanske energiganten Kansai Electric Power Co., Inc.

Nå investerer Ingka Investments også i Source Galileos havvindportefølje i Irland og Storbritannia, og sikrer seg dermed en eierandel på 20 % av hele havvindporteføljen.

Storbritannia har en ambisjon om 50GW havvind innen 2030, og Irland planlegger minst 20GW innen 2040. Source Galileo utvikler foreløpig prosjekter på totalt 10GW havvind i Norge, Irland og Storbritannia.

– At IKEA utvider samarbeidet med oss utover Norge er helt fantastisk. Det er en av

de mest spennende internasjonale aktørene som investerer i fornybar energi og produksjon. De er allerede en god partner i Norge, og vi har mye å lære av dem om måten de jobber på innen bærekraft og fornybart.

At de utvider samarbeidet til å også gjelde alle prosjektene i Storbritannia og Irland, betyr at de har en tro på teamet vårt og måten vi jobber på. Det forteller oss at vi må gjøre noe riktig, sier Gunnar Birkeland, administrerende direktør i Source Galileo Norge.

IKEA vil ha hele verdikjeden grønn

Den siste investeringen er del av Ingka Investments initiativ på 6,5 milliarder euro for å sikre grønn energi på tvers av IKEAs verdikjede. I 2021 nådde IKEA målet om at alle fabrikker, pakkerier og distribusjonsenheter skal gå på hundre prosent fornybar strøm. Nå vil de at det skal gjelde hele verdikjeden. Per dags dato har Ingka Investments investert og forpliktet mer enn 4 milliarder euro til fornybar energi-prosjekter.

– Dette partnerskapet er et ytterligere skritt for å utvide investeringsaktivitetene våre for å redusere klimafotavtrykk i hele IKEAs verdikjede. Vi ser frem til å jobbe tett med Source Galileo for å gi et betydelig bidrag i å nå Europas klimamål, sier Frederik de Jong, Head of Renewable Energy i Ingka Investments.