Internasjonal aktør flytter inn

21.01.2021
CGI flytter fra Raglamyr og leier seg inn i en hel etasje i 24/7- bygget.
CGI leier en hel etasje i 24/7- bygget
Næringsforeningen, som er leietaker i  24/7 bygget, har registrert at det skjer spennende ting om dagen. Vi tok derfor kontakt med eier John Gilbert Helgeland for å høre hva som er på gang. Han kan forteller entusiastisk at det er en større omrokkering på bygget. Danske Bank flytter opp i 6 etasje, mens en ny leietaker, CGI Norge AS flytter inn i hele 2 etasje i bygget.

Leserne kjenner kanskje ikke navnet CGI, men det er faktisk en av byens største arbeidsplasser med over 80 ansatte. Selskapet som har Kanadiske eiere, ble etablert i 1976, og har 78000 medarbeidere i 40 land med kontorer over hele verden. I Norge teller firmaet 900 medarbeidere fordelt på syv lokasjoner.

I Haugesund er det 85 medarbeidere som jobber med utvikling, vedlikehold og support av kundesystemer til Energibransjen.  Energibransjen er i stadig utvikling, som følge av deregulering, klimafokus og innføring av AMS. Det krever dermed bred og dyp innsikt for å kunne møte nye markedskrav og håndtering av de nye kraftmarkedet ifølge kontoransvarlig Anne Sofie Grinde. Hun forteller at CGI til nå har vært etablert på Raglamyr, hvor en hadde vokst ut av eksisterende lokaler, og derfor trengte større plass.

-Det var flere ansatte som kom med ønske om å flytte til 24/7 bygget. Jeg hadde jo også registrert at det var kommet et nytt fint kontorbygg, på en strategisk plassering i byen, og tok derfor kontakt med John Gilbert Helgeland, for å høre om han kunne finne en ledig plass for oss også. Vi hadde behov for hele 1000 m2 på en flate, noe som ikke er lett å finne i Haugesund. At bygget har en flott plassering med lett tilkomst fra nabokommunene, gjorde valget enkelt for oss. Her er meget god offentlig kommunikasjon rett utenfor kontordørene, slik at flest mulig av våre ansatte kan benytte buss, sykkel, eller å gå til jobb, sier Anne Sofie Grinde.

Hun forteller videre at CGI i Haugesund har spesialisert seg på samarbeide med de store kraftselskapene i Norge, hvor blant annet vårt lokale kraftselskap Haugaland Kraft er en god kunde. Her utvikler og vedlikeholder de kundesystemene til kraftbransjen. Det er et internasjonalt miljø med ansatte fra 5 til 6 forskjellige nasjonaliteter. Vi leverer mer enn bare rådgiving. Som leverandør av ende-til-ende-løsninger har vi inngående kjennskap til kundenes virksomhet og systemer, og vi implementerer, forvalter og videreutvikler kundenes løsninger. I ryggen har vi CGIs globale kunnskapsbase og leveransemodell som sikrer optimal verdibidrag til våre kunder, avslutter Grinde.

Bildene under:
Anne Sofie Grinde, kontoransvarlig i CGI, og John Gilbert Helgeland, eier av 24/7- bygget.