Internasjonal skole satser på modulbygg

09.03.2022
Gamle Håland skole rives i disse dager. Nytt skolebygg skal etter planen stå klart til skolestart i august.
Det nye skolebygget skal etter planen stå klart i august
Haugesund International School (HIS) flyttet til Torvastad for tre år siden. Etter en periode som leietaker av Karmøy kommune, ble det bestemt å kjøpe de to eksisterende skolebyggene og tomten som fulgte med.

Gamle Håland skole var uegnet som skolebygg etter dagens krav, og planen har hele tiden vært å enten renovere eller rive og bygge nytt. Styret i HIS landet på at nybygg var den beste løsningen, og arbeidet med å rive det gamle bygget er snart ferdigstilt. Trevirket herfra blir resirkulert av Geminor til Polen og omgjort til blant annet nye møbler, skrev Haugesunds Avis tidligere denne uken.

Modulbygg
Planen nå er å velge blant de innkomne tilbudene på skolebygg bygget av moduler.

– Vi har blant annet sett til Tromsø International School som nylig har ferdigstilt et modulbasert skolebygg. De opplevde, slik som oss, økning i elevantall og plassmangel, derfor er det viktig for oss å få bygget ferdig raskest mulig, sier rektor Julie Osteig.

Hun velger å være optimistisk i forhold til skolestart i nytt bygg.

– Hvis alt går etter planen kan vi klare det. De eldste elevene vil da disponere det nye bygget, mens de yngste fortsetter i det andre, nyrenoverte bygget, forklarer hun.

Vokser stadig
Skolen er godkjent for 190 elever. Den startet med 18 elever i 2016 og har vokst jevnt og trutt til dagens 91 elever. Interessen er stor, og elevantallet vokser stadig. Foreldrene til mange av elevene har flyttet til Haugesund-regionen på grunn av karrieremuligheter, og nytt bygg vil gi rom for enda flere.

Næringsforeningen var en av bidragsyterne ved oppstart av skolen, og er i dag representert i styret ved Hilde Øygarden.

– Det er givende å kunne bidra til at næringslivet får tilførsel av internasjonal kompetanse, og ikke minst bidra til økt mangfold, sier hun i en kommentar.

Utvidet styre i Haugesund International School. F.v. Jennifer Coffey (delvis skjult), rådgiver HIS, Ingeborg Skeie, spesialpedagog HIS, Hilde Øygarden, Næringsforeningen, styreleder Synnøve Seglem, Knutsen OAS Shipping, rektor Julie Osteig, HIS, Sverre Meling, Maritimt Forum og Jone Abotnes, foreldrerepresentant. Styremedlem Sigurd Sandvold, HVL, var ikke til stede da bildet ble tatt.
Utdanning