Karmøynytt på redaktør-jakt

17.02.2022
Gjengen i Karmøynytt gjør seg klar til å bli flere. Fra Venstre: Daglig leder, Anne Bjelland Amdal, grafisk designer, Camilla Sørensen Wik, journalist, Ole Johannes Ferkingstad, og konstituert redaktør, Ann Margit Grønstad.
Medieselskapet Karmøynytt snur røde tall til grønne. Nå ansetter de flere.
I fjor gikk styreleder i Medieselskapet Karmøynytt AS, Bjørn Oddvar Madsen hardt ut og nærmest garanterte positive tall i 2022. Nå innfrir han lovnaden, og viser i en pressemelding til årsregnskapet for 2021 som viser et overskudd på 1.342.761 kroner.

– Selskapet har økt inntektene med 1.859.865,- i fjor, hvorav 1.232.371,- er produksjonsstøtte. Siden vi har hatt god kontroll på kostnadene ville selskapet gått i overskudd, selv uten å få støtten. Vi har også klart å betale ned en betydelig andel av selskapets gjeld, så egenkapitalen har faktisk økt med 2.124.848 kroner, sier styrelederen i pressemeldingen.

Dette etter at lokalavisen har gjort flere endringer i driften for å snu de røde tallene i regnskapet. Deriblant gikk avisen i 2019 fra å være en gratisavis på papir som var finansiert av annonseinntekter, til å bli en heldigital abonnementsavis.

– Det har vært en svært krevende prosess, og lagt et betydelig press på selskapets ansatte. De har daglig vært usikre på om jobben deres ville overleve, og hatt mange utfordringer knyttet til at samfunnet har vært i en pandemi, med karantener, hjemmekontor og et marked som har vært av og på i perioder. Styret har vært samlet periodevis hver uke, for å følge utviklingen, og eierne og den lokale banken har trøtt støttende til for å få endene til å møtes, fortsetter Madsen.

-Pressestøtte kommer ikke av seg selv

-Du kan si at jubelen stod i taket når den beskjeden kom. I over to år har de ansatte ventet på dette. Det er bare til å ta av seg hatten for denne gjengen som har levd med en jobbsituasjon som har vært høyst usikker. Nå kan vi endelig puste ut, og det er velfortjent, forteller daglig leder, Anne Bjelland Amdal og tilføyer:

– Men pressestøtte kommer ikke av seg selv og det er mange krav som skal oppfylles for å få støtten. Det går både på at innholdet skal være variert nok, at vi leverer over et visst antall saker daglig og at vi har nok betalende abonnenter. Vi er veldig takknemlige for alle våre lojale lesere!

Utvider staben

Per i dag rommer staben i Karmøynytt fire ansatte. Som følge av den siste tidens utvikling er selskapet nå i en vekstfase og har flere stillingsutlysninger ute.

– I disse dager søker vi etter en redaktør og journalist, og vi har knyttet til oss flere som vil være med å bidra med godt redaksjonelt innhold i Karmøynytt fremover. For leserne er det bare å glede seg, lokker Amdal.

Målet er å fortsette og vokse videre som en viktig medieaktør her lokalt. Slik sikrer en gode, varierte nyheter fra Karmøy - også for fremtiden.

– Karmøynytt har overlevd, og tjener godt med penger for første gang siden oppstarten for over 10 år siden. Karmøynytt skal være den viktigste informasjonskanalen i Karmøy kommune, med entusiasme, kunnskap og tilstedeværelse skal vi bidra til utviklingen av lokalsamfunnet. Vi skal ansvarliggjøre, avdekke kritikkverdige forhold, skape debatt og løfte fra enkeltmennsker, avslutter Madsen.