Lyst til å utfordre russen?

16.02.2022
Kanskje kan de vaske bilparken til bedriften din mot et bidrag til Krafttak mot kreft
Næringslivet oppfordres til å bidra til Krafttak mot kreft, den årvisse innsamlingsaksjonen som blant annet sørger for mer midler til viktig forskning på ulike krefttyper og -behandling.

– Årets innsamling går til forskning på kreft med spredning, forteller Nina Hansen, markedsrådgiver i Kreftforeningen.

Hun synes det er veldig kjekt at næringslivet i Rogaland er rause ved innsamlingsaksjoner.

– Kreft er jo dessverre en sykdom som rammer så mange i en eller annen form. ‘Alle’ har enten hatt kreft i nær familie, eller kjenner en kollega eller andre som har hatt det, sier hun alvorlig.

Det har vært tradisjon i mange år at russen engasjeres til blant annet dør-til-dør-aksjon, noe det også blir i år, nærmere bestemt 10. mars. Nytt av året er for øvrig at de går rundt med QR-kode-plakater i stedet for bøsser, og at betaling skjer med Vipps i stedet for kontanter.

Men, det finnes også andre muligheter å engasjere russen.

– Vi har lyst til å oppfordre næringslivet til å finne på kreative idéer til årets aksjon. Russen står jo klar til å gjøre en innsats, og mange bedrifter har kanskje en jobb de har behov for å få gjennomført? En klar vinn-vinn-mulighet, smiler Hansen.

Hun har mange forslag til hva arbeidsoppgavene kan inneholde.

– Det finnes jo utallige forefallende oppgaver som bedrifter tenker de må få gjort, men der tiden rett og slett ikke strekker til. Kanskje kan en eller flere russ makulere haugene med papir som har bygget seg opp over tid, eller utføre sorteringsoppgaver? Eller kanskje bilparken trenger en vask? Mulighetene er uendelige og alle vinner; du som bedrift får unna oppgaver du har utsatt i lang tid, russen kan klappe seg selv på skulderen og, ikke minst, har alle bidratt til årets aksjon på forskjellig vis, sier hun.

Nå håper hun bedriftene på Haugalandet tar utfordringen og kontakter russen.

Følgende videregående skoler er med:
Kopervik videregående skole
Åkrehamn videregående skole