Miljøfyrtårnsertifisering er fremtiden for bedriftene

23.11.2023
Gründer Knut Roar Tveit, kona Anne og administrasjonssjef Ingrid Henrikke Duesund (t.v.) i Matvareexpressen er Miljøfyrtårnsertifisert. Her fra Årets bedrift 2019. (Foto: Grethe Nygård)
Svært nyttig og nødvendig verktøy
Torsdag 7. desember inviterer Næringsforeningen Haugalandet til PLUSS frokost med tema: Kickstart Miljøfyrtårn-reisen; et veikart fra start til sertifisering.

Matvareexpressen, som vant Årets bedrift for 2019 på Haugalandskonferansen, er miljøfyrtårnsertifisert og har vunnet kontrakter blant annet på grunn av det tiltaket.
-Uten sertifiseringen er det flere anbud vi ikke hadde vunnet. Vi ser at om vi skal vinne kunder, må vi ha fokus på bærekraft, og vi må være sertifisert, sier administrasjonssjef Ingrid Henrikke Duesund.

En virksomhet som velger å Miljøfyrtårn-sertifisere seg skal være i stand til å møte nye utfordringer og gripe nye muligheter i et arbeidsliv som er i rask endring. Sertifiseringskriteriene og verktøyene til  Miljøfyrtårn bygger på viktige prinsipper om hvordan et godt miljøledelsessystem skal etableres, fungere – og skape varig positiv effekt på klima og miljø. Sertifiseringen er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurraser.

Her handler det altså om smarte verktøy der en enkelt og effektivt kan iverksette konkrete og lønnsomme bærekraftstiltak. Dette vil forbedre bedriftens miljøprestasjoner og styrke komkurransekraften.

Ronny Sætre i Næringsforeningen ser frem til en lærerrik formiddag torsdag 7. desember.
-Fra 2024 møtes næringslivet med strengere krav til bærekraft. Bedrifter må blant annet kunne dokumentere bærekraftsarbeidet sitt, og miljø skal vektes minst 30 prosent i alle offentlige anskaffelser. Rapportering krever kompetanse, og sertifisering kan bidra til dette, sier Sætre

Da er oppfordringen gitt, meld deg på snarest, fortsatt noen ledige plasser. Mer info og påmelding her