Naboer møtes i spennende samarbeid - Fra industriemballasje til fuglekasser

14.03.2024

Per Sigurd Velde (t.v) og Bjørn Erik Davidsen har fokus på bærekraftssamarbeid.

Sandvold & Velde Supply (SVS) kontaktet naboen Steinerskolen i et forsøk på å gi industriemballasje et nytt og langt liv

-Vi hos SVS opplever at vi i mange sammenhenger står overfor en rekke ulike valg og i endel situasjoner så er det ikke alltid så enkelt å se hva som er det riktige. Men vi jobber ut i fra filosofien om at vi kan ikke alltid velge riktig, men – vi skal alltid tenke oss om!

Ordene kommer fra Per Sigurd Velde hos Sandvold & Velde Supply AS, og han fortsetter med å fortelle at det på mange måter var sånn dette prosjektet også ble til.

-Vi får levert rørlengder emballert i trevirke og diskuterte litt rundt hva som kunne gjøres med disse materialene utover å sende de til vanlig resirkulering, kan vi få til noe mer spennende og varig? Det kunne vi, og vi trengte heller ikke gå over bekken etter vann, bare rett opp bakken til vår nabo Steinerskolen som stilte med åpne armer, sier en engasjert Velde.

Daglig leder på Steinerskolen Bjørn Erik Davidsen, er fra seg av begeistring.

-Jeg vil gi en stor berømmelse til Sandvold & Velde som tenker og finner løsninger på gjenbruk av avfall.  At det i tillegg kan brukes som en verdi for andre gjør det enda bedre, sier Davidsen.

I denne omgang  leverte SVS 500 meter med plank til Steinerskolen.

-Det er kjekt å høre både lærere og elever snakke entusiastisk om store og små prosjekter som nå skal bygges, sier Velde.

Davidsen er tydelig på at dette kommer elevene til gode.

-Vi er svært takknemlig for at de leverer og til med bærer inn materialene for oss. Med disse materialene får vi mulighet til å gjøre større prosjekter med elevene som fuglekasser, blomsterkasser og små hytter.  Ved sortering kan vi også finne materialer til mindre møbler.  Dette er et stort løft for hele skolen siden vi gjør mye praktisk i vår undervisning.  Tilgang på materialer vil gjøre det lettere å få til forskjellige prosjekterier.

Velde er glad for at de kan hjelpe til og gi nytt liv til trevirket.

-Det er fint å se at trevirket kan bli til noe annet og således få et betydelig lenger liv enn alternativet, med de positive effektene dette har på klima, men også i dette tilfellet læring av håndverksfag og kreativ utfoldelse. Det at industriemballasje fra SVS kan ende opp som fuglekasser, skjærefjøler, små hytter og kjøkkenhager føles rett og slett veldig fint – avslutter Velde fra Sandvold & Velde Supply AS.