Nærmere to milliarder i omsetning

14.02.2024
Administrerende direktør i Reach Subsea, Jostein Alendal, kan melde om et svært godt 2023. Både omsetning, lønnsomhet og ordrebok er i sterk vekst.
Reach Subsea med rekordtall og sterke fremtidsutsikter.
Reach Subsea ASA, offentliggjør i dag resultater for fjerde kvartal 2023 med solid vekst i driftsinntekter og lønnsomhet. Driftsinntektene økte med 45 prosent til 474 millioner, mens EBIT økte med 130 prosent til 79,5 millioner.  Omsetningen for hele året 2023 endte på 1.996 millioner.

-Fjerde kvartal 2023 var nok et rekordkvartal for Reach Subsea, det var også hele året 2023. Vi er fornøyde med driftsinntektsvekst som nå har tatt oss til 2 milliarders nivået, men enda mer tilfredsstillende er vår evne til å forbedre vår lønnsomhet gjennom denne vekst perioden. Vi har nå levert solid inntektsvekst i ti kvartaler på rad. Vi har avansert til neste nivå med hensyn til størrelse, og fremtidsutsiktene fremstår som eksepsjonelt solide, sier administrerende direktør i Reach Subsea Jostein Alendal i en pressemelding.

Reach Subsea vil dra nytte av det sterke markedet og sier de er godt posisjonert for fremtiden. Dette underbygges også av en markant økning i selskapets ordrebok på hele 62% sammenlignet med fjerde kvartal 2022.

Selskapet har i løpet av de siste årene økt sine tjenesteleveranser til fornybar-markedene og globale markeder. Oppkjøpet av Guardian Geomatics var et viktig skritt for å få tilgang til det australske markedet og verdensledende kartleggingsløsninger. Det australske markedet fungerer også som en viktig plattform for Reach Remote.

-Vi opplever et høyt organisk vekstpotensial i grunnlaget vi har lagt de siste årene. Våre "spreads" og tjenester får et større globalt fotavtrykk, og våre kapasiteter er direkte overførbare til de bredere havromssektorene. Kombinert med introduksjonen av nye teknologier for å betjene disse markedene, er vi veldig optimistisk for årene som kommer, sier Jostein Alendal.

De to første ubemannede støttefartøyene for undervannsoperasjoner, Reach Remote, forventes å være klare for kommersielle prosjekter i løpet av hovedsesongen i år. Utrustning av skipene, utvikling av delsystemer og kontrollsentre er i full gang. Testingen av undersystemer starter nå i februar, og den omfattende fullskala testingen, sertifiseringen og kundeverifiseringen starter senere på våren.

-Med Reach Remote tar vi en ledende rolle innen marin robotteknologi, og vi ser med stor spenning frem til lanseringen i år. Selv om lanseringen kommer noe senere enn våre opprinnelige forventninger, er dette verken overraskende eller medfører betydelige konsekvenser, opplyser Jostein Alendal.