Nasjonalt opprop om å fjerne skjenkeforbud

06.01.2022
– Tiltak basert på synsing, ikke vitenskap, sier en lei Ottar Brakstad

SMB Norge, interesseorganisasjonen for små og mellomstore bedrifter, skal samle mest mulig underskrifter i løpet av de neste dagene, for deretter å levere oppropet til regjeringen.

Administrerende direktør for SMB Norge, Jørund Rytman, uttalte til E24 at regjeringen selv vedgår at beslutningen om skjenkestopp ikke kan underbygges av forskning, og at det ikke er noe empirisk grunnlag for å slå fast at skjenkestopp har en reduserende effekt på smittespredning. Tiltaket bygger derfor på antakelser fremfor dokumentasjon, heter det i oppropet fra flere aktører i utelivsbransjen.

Andre land har unngått full skjenkestopp, men heller innført begrensninger på skjenketid.

I oppropet kreves blant annet følgende:

• Umiddelbar fjerning av forbudet mot alkohol på serveringssteder.

• At rammede bedrifter må gis erstatning for tapte inntekter på grunn av myndighetenes urimelige restriksjoner, forbud og påbud.

- Det er bra at noen prøver å organisere noe. Det er jo ikke noe vitenskapelig hold i dette, det er basert på synsing, sier Ottar Brakstad, innehaver av blant annet Brakstad Brasserie.

Han er trøtt og lei nå.

– Vi har lyst til å drive butikk, ikke snakke om korona.

Restauratøren er klar i sin tale når vi spør om han ser optimistisk på en eventuell revidering av tiltakene 14. januar.

– Nei, kommer det kontant.