Norsk Lek og Park styrker sin posisjon med Svanemerket

12.12.2023
Markedssjef Sara Åberg og daglig leder Tor Røkenes i Norsk Lek og Park AS. Foto: Grethe Nygaard
Norsk Lek og Park AS har nylig fått sitt første Svanemerkede produkt.

Norsk Lek og Park AS, en nasjonalt ledende produsent innen lekeplassutstyr med base i Sveio, har nylig fått sitt første Svanemerkede produkt. Dette setter dem i en enda sterkere posisjon i lys av de nye kravene til offentlige anbud som trer i kraft fra 1. januar 2024.

De kommende endringene i offentlige anbud, med krav om å vektlegge klima/miljø minimum 30%, gjør det stadig viktigere for bedrifter å demonstrere sitt engasjement for bærekraft. Norsk Lek og Park har vært i front av denne innsatsen helt siden 2009. Med nylig Svanemerket produkt bekrefter de sin forpliktelse til klimavennlige løsninger.

-Vi har jobbet med bærekraftsrapportering siden 2009, og vi har alltid sett på det som en investering i fremtiden, sier daglig leder Tor Røkenes.
-Vår nylige sertifisering med miljømerket Svanen, styrker ikke bare vår posisjon i markedet, men gir også våre kunder en ekstra trygghet når det gjelder miljøhensyn.

Deres første Svanemerke markerer en ny milepæl for Norsk Lek og Park. Denne anerkjennelsen gjør at de i tillegg til implementert miljøledelse gjennom Miljøfyrtårnsertifiseringen, nå også har miljømerket produkt. Dette gir dem en tydelig konkurransefordel i offentlige anbud, hvor de nå kan vise til både miljøledelse og miljømerking.

-Å oppnå Svanemerking for våre egenproduserte produkter er en utfordrende, men viktig prosess. Det gir oss en konkurransefordel, samtidig som det kun er en del av det arbeid vi hele tiden gjør innen produktutvikling og materialoptimalisering. Vi skal lage lokalproduserte lek- og treningsapparater spesielt tilpasset det nordiske klima, som til tider kan by på utfordringer som både sol, salt og minusgrader – og ikke minst de skal gi aktivitet og glede til barn og voksne, legger markedssjef Sara Åberg til.