Ny styreleder i Fikse Næringsforening

30.06.2021
Daglig leder i Fikse Næringsforening, Nils Einar Steinstø, ser frem til samarbeid og god sparring med påtroppende styreleder Anette Lauareid Hovda. (Foto: Astrid E. Hjelmeland)

Anette Lauareid Hovda (45) tar over styrelederansvaret etter Sindre Matre
Hovda er selv gründer og daglig leder i Småfolk barnehage, og er klar for den nye utfordringen.

- Jeg gleder meg til å ta fatt på rollen som støtte- og sparringpartner for daglig leder, Nils Einar Steinstø. Jeg ser frem til å bidra med å fronte det som skal fremmest for næringslivet lokalt innen næringsutvikling, samferdsel, utdanning og rekruttering, sier Hovda.

Sindre Matre, som til daglig leder Arriva Shipping, takker for seg etter fire år som styreleder og ser tilbake på tiden som både givende og utfordrende.

- Kjekt å kunne lykkes, som når Bakka-Solheim nylig fikk innpass i Nasjonal Transportplan. Denne saken har stått høyt på prioriteringslisten til Fikse Næringsforening i mange år. Dette takket være solid innsats over tid av politikere og næringslivsaktører langs ruta, understreker Matre.

Et råd på veien videre til styreleder Hovda fra Matre og daglig leder, er å holde fokus på de mange sakene og oppgavene Fikse allerede har på blokka og styrke disse.

Daglig leder i Fikse, Nils Einar Steinstø, har stor tro på et godt samarbeid med påtroppende styreleder og styret.

- Det er et veldig godt valg å få inn Anette Lauareid Hovda som styreleder og sparringspartner, mener Steinstø. Hovda blir første kvinnelige styreleder siden oppstarten av Fikse i 2010. Han forteller at styret i Fikse ikke har problemer med å fylle kvinneandelen, da styret for tiden består av to menn og seks kvinner inkludert styreleder. Styret er i dag satt sammen av representanter for medlemsbedrifter i ulike næringer og størrelser. - Med en slik variasjon sikrer vi at vi fanger opp en god bredde i kompetanseområdene i det lokale næringslivet, understreker Steinstø.

Steinstø, som har rundt åtte måneder bak seg i lederrollen i Fikse, er godt fornøyd med tiden sammen med Matre som styreleder og er klar for neste periode med Anette i førersetet. - Sindre har vært en god sparringspartner for meg som ny i jobben, og Anette vil fylle den rollen godt.