Odfjell Oceanwind og Source Galileo med samarbeid innen flytende havvind

09.11.2022
Gunnar Birkeland, daglig leder i Source Galileo AS og Per Lund, daglig leder i Odfjell Oceanwind AS ser fram til samarbeid innen flytende havvind
Vil søke konsesjon på Utsira Nord
Odfjell Oceanwind og Source Galileo’s norske datterselskap Source Galileo Norge AS skal samarbeide om å utvikle flytende havvindparker basert på Odfjell Oceanwind’s teknologier, skriver selskapene i en pressemelding. Samarbeidet inkluderer akselerert utvikling av parker for elektrifisering av olje og gassinstallasjoner, Utsira Nord og utvalgte flytende vindparker i Europa.
Konsortiet vil konkurrere om konsesjon på Utsira Nord der prosjektet UtsiraVIND vil benytte Odfjell Oceanwind’s løsninger og leverandører for lavkost, industriell produksjon av enheter for flytende havvind.

-Dette samarbeidet er svært spennende for oss i Odfjell Oceanwind» sier daglig leder Per Lund. -De senere årene har vi i tett samarbeid med våre partnere modnet løsninger og leverandørkjeder for flytende havvind med hovedfokus på elektrifisering av olje og gassinstallasjoner. Vi har de siste månedene hatt dialoger med flere av konsortiene som ønsker å søke konsesjon på Utsira Nord, og disse prosessene har bekreftet at våre løsninger er attraktive for flytende vindparker. Source Galileo og dens ledelse har med suksess utviklet et stort antall offshore vindprosjekter. Koblingen til Galileo gjør at UtsiraVIND og våre andre felles prosjekter har tilgang til den kapitalen som kreves for å kunne realisere disse. Sist, men ikke minst, representerer dette en enestående mulighet for oss å raskt kunne eksportere løsningene vi har utviklet for krevende norske forhold til andre relevante områder. Dette samarbeidet er en perfekt kombinasjon av norsk teknologi, industriell gjennomføringsevne, kapital og internasjonalt eksportpotensiale.

-Odfjell’s erfaring med å designe, bygge og operere flytende enheter i Nordsjøen kombinert med vår kompetanse innen utvikling og finansiering av havvindparker utgjør et meget sterkt team», sier daglig leder i Source Galileo Norge Gunnar Birkeland. -Deres flytende fundament for store havvindturbiner gir optimal produksjon, sikker og effektiv drift og er designet for effektiv sammenstilling som er tre kvaliteter vi setter høyt. Sammen skal vi bygge, eie og drifte sikre og kostnadseffektive flytende havvindparker for elektrifisering av olje og gassinstallasjoner og for ren energiforsyning til landnettet i Norge og i Europa. Source Galileo har en rekke anlegg for fornybar energi i drift og under bygging i Europa innen sol, vind, batteri og hydrogen. Vi investerer i et mangfold av teknologier og ser frem til å bygge de første flytende havvindparkene med norsk teknologi kombinert med lokale leveranser i Norge og i Europa. Dette samarbeidet krysser av alle interne og eksterne kvalitative kriterier og vi har et vinnende godt samarbeidsklima som ofte er undervurdert.

Norsk offshore vind industri står foran en tredje bølge av storskala utvikling av norsk energi infrastruktur, etter vannkraft og olje og gass.
Norske myndigheter har satt et mål om 30 GW offshore vind innen 2040, som representerer en forventet investering på over 600 milliarder kroner.

Source Energie Norge AS blir Source Galileo Norge AS
Etter en joint venture mellom de Europeiske utbyggere av havvindparker Source Energie og Galileo,  blir Source Energie Norge As nå Source Galileo.

Source Galileo Norge blir en integrert part i den overordnede forretningsdriften til Source Galileo og vil lede, fra Haugesund, flere viktige tekniske områder ettersom Norge utvikler leverandørkjeder for havvindindustrien. Source Galileo Norge er i ferd med å inngå flere viktige partnerskap i Norge som blir annonsert separat.

Gunnar Birkeland, CEO i Source Galileo Norge, har mange års erfaring innen offshoreområdet og har vært styreleder for Norwegian Offshore Wind siden oppstarten in 2017. Gunnar kommer fra en rolle som CEO i Unitech Energy Group hvor han ledet utviklingen av dynamiske kabler for flytende vind samt ledet eierskap og drift av verdens første havvindturbin – Unitech Zefyros / Hywind Demo – sør for Utsira.

Som en del av et viktig teknologifokus har Source Galileo evaluert en lang rekke teknologier for havvind samt arbeidet med en rekke grønne hydrogenløsninger i Norge, Irland og England.

Gunnar Birkeland, CEO i Source Galileo Norge, kommenterer: «Det er veldig spennende å tre inn i denne lederrollen innen utvikling av havvind i Norge, spesielt innen flytende havvind, som kan forankre en stor leverandørindustri samt etablere den neste energi bølgen i Norge etter vannkraft og petroleum. Vi ser veldig frem til å etablere den norske organisasjonene og utvikle viktige prosjektet i tiden fremover.»

Styreleder i Source Galileo, Ingmar Wilhelm, kommenterer: «Vi er henrykt over etableringen av det Norske selskapet og særlig henrykt for å ønske Gunnar velkommen til vårt team. Den Norske regjeringsstrategiske visjon for havvindsektoren kombinert med Gunnars kunnskap og dynamikk, gjør oss overbevist om at vi vil spille en avgjørende rolle innen norsk energitransmisjon og med en substansiell positiv innvirkning på Europas energitransmisjon i sin helhet.»
Energi