Økonomien «strammes» inn, men…

30.06.2022
Næringsforeningens medlemsundersøkelse viser at 71% av bedriftene vurderer å ansette flere
Norges Bank drar i «nødbremsen» på den norske økonomien med renteøkninger - og politikerne varsler en tøffere økonomisk periode fremover.

- Det er på tide å stramme inn, uttalte Høyreleder Erna Solberg til VG før hun tok sommerferie.

Samtidig viser det lokale næringslivet tegn til optimisme for fremtiden. Her er noen av resultatene fra Næringsforeningens medlemsundersøkelse:

På spørsmål om hvilke forventninger bedriftene har til det økonomiske årsresultatet i år sammenlignet med i fjor, svarte 44% bedre og 38% likt. Kun 14% forventer et dårligere årsresultat.

Adm. dir. i Næringsforeningen, Bernt Jæger, gleder seg over at pilene tross alt peker i riktig retning for de fleste av medlemsbedriftene.

- Det er oppløftende å registrere at totalt 82% enten forventer bedre resultater eller likt som fjoråret. Dette er et positivt tegn for næringslivet her lokalt, og viser at det til tross for varsel om skyer kan bli glimt av solskinn fremover, sier han.

71% vurderer å ansette

En annen faktor som bidrar til å nyansere de dystre meldingene om norsk økonomi er bedriftenes svar på spørsmålet om hvilken bemanningsstrategi de har fremover. Hele 71% av svarte at de vurderer å ansette. Dette er en økning på 19% siden fjorårets undersøkelse.

- At bedriftene i stor grad vurderer å ansette tyder jo på at det er en positiv utvikling. Samtidig ser vi at kompetansebehovet er stort. 58% har et udekket kompetansebehov i dag og 52% forventer de vil få et udekket behov fremover. Ser vi på hvilken kompetanse bedriftene etterlyser, kan vi se hvor skoen trykker, sier Jæger.

Respondentene melder om et stort behov for fagarbeidere fremover. I tillegg kommer det frem at det er et behov for kompetanse innenfor IT - spesielt IT-utvikling.

- Vi får bekreftet nok en gang at bedriftene søker fagarbeidere og IT-kompetanse. At utdanningsinstitusjonene, og kanskje spesielt fagskoler, får en viktig rolle fremover er det ingen tvil om. Her må vi jobbe godt sammen for å gi næringslivet kompetanseløftet vi trenger, samtidig som vi tiltrekker oss dyktige folk med rett kompetanse til regionen, avslutter han.

Respondentene som svarte at de har behov for fagarbeidere ble bedt om å utdype hvilket fagfelt. I ordskyen under er svarene visualisert (Størrelsen er påvirket av hyppigheten av gjentakende ord).