Økte driftsinntektene med 79 prosent

07.11.2023
Birgitte Wendelbo Johansen, Chief Financial Officer og Jostein Alendal, Administrerende Direktør
Reach Subsea ASA offentliggjør i dag resultatet for tredje kvartal 2023 med solid vekst i driftsinntekter og lønnsomhet.

Reach Subsea ASA melder at driftsinntektene økte med 79 prosent til 651 millioner kroner i tredje kvartal 2023, mens EBIT var 112 millioner kroner, sammenlignet med 58 millioner kroner i tredje kvartal 2022. Det tilsvarer en EBIT-margin på 17,3 prosent.

– Tredje kvartal 2023 var nok et rekordkvartal for Reach Subsea, og vi har nå levert solid inntektsvekst i ni kvartaler på rad. På en rullende 12-måneders basis har inntektene våre nådd 1,85 milliarder kroner, og i løpet av de seneste to årene har vi nær tredoblet inntektene våre på samme basis. Ordreboken var på sitt høyeste nivå da vi gikk inn i sommersesongen, som i år har vært den mest travle perioden i selskapets historie, sier Jostein Alendal, administrerende direktør i Reach Subsea i en pressemelding.

Gjennom de seneste to årene har Reach Subsea styrket selskapets kapasitet for å dra nytte av det sterke markedet. I oktober 2023 sikret Reach Subsea seg tilgang til det australske markedet og verdensledende oppmåling- og kartleggingskapasitet gjennom oppkjøpet av Guardian Geomatics.

– Vi er svært glade for å ønske et erfarent team og en utmerket kartlegging- og dataprosesseringsplattform velkommen i Reach Subsea-familien. Oppkjøpet fremskynder vår strategiske globale ekspansjon og åpner nye muligheter for oss i APAC-regionen. Guardian Geomatics vil også være en katalysator for lanseringen av vår ubemannede plattform Reach Remote i Australia og andre globale markeder, sier Alendal.

De to første ubemannede støttefartøyene for undervannsoperasjoner, Reach Remote, forventes å være klare for kommersielle prosjekter i løpet av hovedsesongen i 2024. Fullskala testing, sertifisering og klientverifisering vil fortsette på nyåret.

– Med Reach Remote tar vi en ledende posisjon innen marin robotikk, og vi er nå klare for global ekspansjon. Disse ubemannede fartøyene vil revolusjonere industrien ved gjennom betydelige kostnads- og utslippsreduksjoner, i tillegg til forbedret sikkerhet for personalet. Sammen med vår utvidede, kostnadseffektive flåte av tradisjonelle fartøy og vårt omfattende tilbud av subseatjenester, er vi klare for bærekraftig vekst og positiv utvikling i lys av de sterke markedsutsiktene for de kommende årene, sier Alendal.

Høydepunkter for Q3 2023 (Q3 2022 i parentes):
• Rekordhøye driftsinntekter og fortsatt sterk EBIT drevet av vekst, bedre priser og god gjennomføring av prosjekter
• EBIT for tredje kvartal 2023 var 112,4 millioner kroner (58,4 millioner kroner), mens resultat før skatt var 92,3 millioner kroner (67,3 millioner kroner)
• EBIT for de første ni månedene av 2023 var 252,3 millioner kroner (70,6 millioner kroner), mens resultat før skatt var 208,4 millioner kroner (79,2 millioner kroner)
• Sterkt marked i alle sektorer drevet av høye energipriser, økt fokus på energisikkerhet og strukturell vekst innen offshore fornybar energi
• Sterke vekstutsikter med større anbud og lengre kontrakter. Utestående anbudsverdi på 7,5 milliarder kroner (opp fra 5 milliarder kroner i andre kvartal 2023).