Ønsker bidrag til å sikre strøm til sykehus

21.12.2022
Bildet viser et tidligere stort strømaggregat som ble sendt til et sykehus i Korosten i Ukraina. Dette ble sponset av Trond Mohn fra Bergen, gjennom Stiftelsen THK.
Kirurger opererer i lys fra en lommelykt
På julaften er det 10 måneder siden Russland startet krig i Ukraina. Ødeleggelsene, skadene og tap av menneskeliv er enorme, og nå som årstiden tilsier lave temperaturer kommer også et annet aspekt inn i bildet. Strømmangel.

– Vi forsøker å sikre nødstrøm til et sykehus i enten Irprim eller Bucha vest for Kyiv i Ukraina. Begge byene er hardt rammet av krigen og har meldt fra om behov for strømaggregat til sykehusene, forteller daglig leder Vidar Akselsen i Stiftelsen THK.

Han forteller videre at han har hørt skrekkhistorier om kirurger som har sett seg nødt til å foreta operasjoner i lommelyktlys.

– Nå har vi fått tak i et stort strømaggregat som tidligere fungerte som nødaggregat på Ålesund sykehus. Det har gått svært lite og fungerer helt fint, så nå gjelder det bare å få siste del av finansieringen på plass, sier Akselsen.

Strømaggregatet koster 200.000, og noe av finansieringen er allerede ordnet, men nå håper stiftelsen å sikre de resterende midlene raskest mulig, slik at aggregatet kan sendes og sikre strøm på sykehuset.

– Absolutt alle monner drar, presiserer han, og sier at de veldig gjerne tar imot mindre strømaggregater dersom noen skulle ha et å avse.

Stiftelsen THK er basert på Haugalandet. De har kjørt 100 trailerlaster til Ukraina siden krigen begynte, i hovedsak klær og utstyr.

– Administrasjonskostnadene blir dekket av returlast på trailerne, ved at vi frakter varer fra Polen til Norge. Det vil si at alt som doneres går til de som trenger det. 100% uavkortet. Det er det ikke mange veldedige organisasjoner som kan skilte med, sier Akselsen stolt, og avslutter med å si at det bare er til å ta kontakt hvis noen har mulighet for å bidra.

Daglig leder Vidar Akselsen i Stiftelsen THK. 100 trailerlast har blitt kjørt ned til Ukraina siden krigen startet.
Energi