Oppgradering av ferjekaien i Skudeneshavn

11.02.2022
Karmsund Havn legger til rette for cruisetrafikk til Skudeneshavn
Karmsund Havn har et stort antall kaier i sine seks eierkommuner som inngår i selskapets havnedrift, og de siste årene har flere av disse blitt oppgraderte gjennom større prosjekter. Blant annet var det en større oppgradering av Stangelangsvågen i Kopervik for få år siden, og nå er det den gamle fergekaien Skudeneshavn som står for tur. Det skriver selskapet i en pressemelding.

-Det er denne gangen planlagt mer enn en oppgradering av kaien, det vil også legges til rette for å kunne ta imot cruiseskip/explorer skip og superyachts. Skudeneshavn er viktig for turistene og Karmsund Havn ønsker å legge til rette for besøk som kommer sjøveien, men også som en naturlig inngang til gamle Skudeneshavn for turister som kommer i buss eller bil. Dette prosjektet gir et godt utgangspunkt for satsning på mindre cruiseskip og vil bli et løft for Skudeneshavn med innbydende med beplantning, sitteplasser og god belysning, heter det i pressemeldingen.

Oppgraderingen er estimert til mellom 5 og 6 millioner kroner og ferdigstilles i løpet av tidlig høst.

Ordfører Jarle Nilsen gleder seg over å nok en gang få presentere spennende nyheter i Skudeneshavn.

-Dette samarbeidsprosjektet mellom Karmøy kommune og Karmsund Havn vil gi en skikkelig oppgradering til ferjekaien i Skudeneshavn. Kaien fremstår i dag ikke helt som vi ønsker, og vi ønsker å legge til rette for annen type trafikk. Når området er verdig utviklet vil dette være innfallsport når turistene kommer og skal besøke gamle Skudenshavn, sier han.

Ordføreren gleder seg til å komme i gang med arbeidet og er svært fornøyd at Havnestyret har prioritert dette arbeidet.

Leder for Destinasjonsselskapet Vigleik Dueland er klar på at Skudeneshavn alltid har vært et fyrtårn for turismen i regionen og for destinasjonsselskapet. Enten man kommer sjøveien eller landveien vil dette prosjektet gi Skudenes et løft. Dueland ser frem til at dette kommer på plass.

Varaordfører Alf Magne Grindhaug er svært fornøyd med dette prosjektet. Han er klar på at prosjektet er viktig for nærmiljøet og at det vil gi reiselivssammenhengen i Skudeneshavn ekstra giv. Grindhaug er glad for at Karmsund Havn satser på Skudeneshavn.
Maritim