Overlot ‘kjedelige’ oppgaver til roboter

29.01.2021
Automasjonsansvarlig i Atea, Christian Våge, synes flere burde tatt i bruk automatiseringsløsninger, og sier at mange IT-selskaper kan bidra med dette.
...og fikk en årlig nettobesparelse på minst 400 000 kr.
Utfylling av reiseregninger blir regnet som ‘kjedelig’ arbeid, og det tar tid – verdifull tid som ideelt sett burde vært brukt til noe mer innbringende. Oljeserviceselskapet Kaefer Energy er som mange andre opptatt av effektivisering og inntjening, og da muligheten til å automatisere reiseregningsrutinene dukket opp, nølte de ikke.

Atea satte i gang prosesser hos Keafer Energy som trigges når nye filer legges til en Sharepointmappe. Filen inneholder informasjon om reisekvitteringer som skal lastes ned. Roboten henter så reisekvitteringene automatisk fra en Outlook-innboks, eventuelt sender mail og ber om å få tilsendt aktuell kvittering dersom den ikke ligger i innboksen.

-Oppgaver som dette er typiske automatiserte prosesser en robot kan instrueres til å utføre, sier Automasjonsansvarlig i Atea, Christian Våge, og forklarer videre at bedrifter kan spare mange penger, eller frigjøre arbeidskraft til andre oppgaver, gjennom å automatisere såkalte ‘kjedelige’ oppgaver.

Det høres komplisert ut?

-Det er faktisk enklere enn man tror. Man identifiserer arbeidsoppgavene som skal gjøres, og lager så prosesser som roboten(e) utfører automatisk. Prosessene tar kun sekunder, så de kan gjøre ferdig en jobb ekstremt mye raskere enn selv de mest erfarne menneskene kan klare, sier en entusiastisk Våge. -Robotene utfører også oppgavene uten typiske menneskelige feil, så også her er det tid og penger å spare.

Jon Erik de Vries, prosjektøkonom i Kaefer Energy angrer ikke på avgjørelsen om å slippe robotene til. -Bare denne prosessen har spart oss minst 400.000 kr. i året, frigjort tid og bedret underlaget for mange andre prosesser som må utføres. Det er ingen tvil om at dette er fremtiden i et marked hvor marginene teller mer og mer. Små prosenter kan gjøre at du fort sakter akterut i forhold til konkurrentene.

Næringsforeningen belyser fordelene med robotisering og automatisering på digitalt NæringsVett fredag 5. februar, der Christian Våge vil gi eksempler fra flere bedrifter og forklare mer om fordelene, hvor enkelt det egentlig er, og – ikke minst – hvor mye tid, penger og ressurser man kan spare. Les mer om arrangementet her.