Publikum og Einar Tho om Haugalandskonferansen

27.05.2022
Ansvarlig redaktør i Haugesunds Avis, Einar Tho, live-rapporterer fra Haugalandskonferansen fredag 20. mai. Foto: Grex/Jørgen Freim
Terningkast og evalueringsresultat. Hvor enige var de?
Haugalandskonferansen kunne – etter ett års pandemipause – endelig arrangeres igjen. Mai-konferanse i stedet for mars, riktignok, men det var tydelig at regionens næringsliv hadde savnet det som av flere har blitt kalt vårens vakreste eventyr. Det summet godt av nettverksbyggingen allerede ved ankomst, og kommentarer og meninger satt løst gjennom dagen.

Tradisjonen tro kommenterer ansvarlig redaktør i Haugesunds Avis, Einar Tho, dagen underveis, og triller terningen etter at alle foredragene er gjennomført. Her kan du lese hva han syntes om dagen.

Deltakerevaluering
Deltakerne får selvsagt også muligheten til å si sin ærlige – og anonyme – mening om de enkelte innlegg, gjennomføring, bespisning og andre detaljer. I skrivende stund har nærmere 40% av deltakerne gitt sin tilbakemelding, og det viser seg at Tho og publikum ikke var helt samstemte om alt.

Ola Grytten, Hanne Røislien, Anders Ekström og konferansier Solveig Kloppen var de det var uenighet om. Deltakerne var litt strengere med Røislien enn Tho, mens de ga Grytten 4,5 mot H-avis sin 3, Ekström 4,5 mot 3 og Kloppen 4,8 mot Thos 4. Også totalvurderingen ville publikum ha nærmere en femmer enn avisens firer.

Det var jevnt over seksere i fleng til Roger Finjord, både fra deltakerne og H-avis. Det var ikke mange i salen som ikke ble berørt av hans glitrende foredrag. Både latterkuler og øyevæske satt løst hos de fleste.

Høyt nivå
Einar Tho sier at lista ligger ganske høyt nå, etter mange år med knallgode konferanser.

– Deltakernes vurdering veier tyngre enn min enkeltmannsvurdering, og det er ingen overraskelse at de rangerer enkelte foredrag høyere enn meg. Ingen var dårlige, vi forventer et høyt nivå, uttaler han.

Nytt oppsett
Årets tema var Omrigg. Dette var også synliggjort i saloppsettet. Scenen var satt opp på langsiden i Maritim Hall, salen var kledd i svart og det var ekstra store – og mange – skjermer. Foredragsholderne skrøt av oppsettet og likte at de fikk tettere kontakt også med de som satt bakerst i salen.

Tekniske utfordringer i starten
Leverandøren av lyd, lys og produksjon, nyoppstartede Grex, hadde testet alt grundig på forhånd, men fikk likevel noen utfordringer i første bolk av programmet. Administrerende direktør i Næringsforeningen, Bernt Jæger, synes det var svært leit at det ikke gikk som planlagt med teknikken i starten av dagen.

– Både deltakerne og oss som jobber med konferansen har ekstremt høye forventninger til konferansen. Både innhold, teknikk og andre detaljer skal være 100%. Det er naturlig nok lav toleranse for tekniske problemer fra publikum, noe som påvirker totalvurderingen av konferansen både fra publikum og presse denne gang, sier han.

Grex møtte heller ikke sine egne forventninger.

– Det er selvsagt sterkt beklagelig at vi fikk problemer med noe av utstyret i starten av denne jobben, til tross for grundig testing. Det er vi ikke fornøyd med. Som Bernt sier har både vi og Næringsforeningen ekstremt høye forventninger og vi skal gjøre alt vi kan for at slikt ikke skal skje igjen, sier Eivind Fiksdal, prosjektleder i Grex.

– Alle kan være uheldige; Dette var lokale Grex sin «svenneprøve», og jeg vet at det tas en grundig evaluering internt hos dem nå, for å sikre at lignende glipper ikke skjer igjen, avslutter Jæger.

HER kan du se bilder fra dagen og kvelden.