Råd fra en erfaren "hjemmekontorist"

23.03.2021
-Det er ingen skam å bli effektiv og avslutte møter før tida, sier strategisk arbeidsplassutvikler i internasjonalt arkitektkontor
Siden mars 2019 har Kris Victoria Ervik jobbet fra hjemmekontoret på Vea. Hun er ansatt som seniorrådgiver og strategisk arbeidsplassutvikler i det internasjonale arkitektkontoret Gottlieb Paludan Architects.

-Jeg jobber med hvordan andre folk jobber, forklarer hun.

-Hun deler sine erfaringer med Næringsforeningen.

-Jeg har fått lært masse både av folks erfaringer og av forskning på hjemmekontor og distribuert arbeid. Det er spennende, selv om vi gjerne skulle vært foruten nedstenging, sier hun.

-Det ble mye bedre å jobbe på avstand etter nedstenging, selv om alt tilfeldig og spontant er bedre på kontoret. Møtene er mer demokratiske når alle kan delta på skjerm, og vi har blitt så gode i det digitale at jeg kan kjøre både foredrag og utviklingsprosesser hjemmefra, sier hun.

Folk vil jobbe mer hjemmefra

Hun er overbevist om at hjemmekontoret er kommet for å bli.

-Vi tror at kontoret kommer til å forandre seg post-korona. Nesten alle undersøkelser sier at folk vil jobbe mer hjemmefra og fleksibelt, selv om de ønsker å møtes fysisk.

Til tross for dette ser hun også at bedrifter i stor grad ønsker å samle ansatte på kontoret.

-Alle organisasjoner vi jobber med vil at folk skal være på kontoret for å kunne bygge en robust organisasjon. Folk har blitt kjempegode på digitale varianter av de oppgavene vi har godt definert, mens mellomromsaktiviteter, kjappe avklaringer, sosialt og faglig fellesskap er vanskelig å skape rom for i det digitale. Digital kaffe og digital kaffe må gjerne gis et lite skjær av jobb-innhold for at man skal ta seg tid til det, sier hun.

Har du et hjemmekontor tips, eller råd?

-Ring en venn! Det er forskjell på dem som får til arbeid hjemmefra og de som ikke gjør det, både for arbeid alene og sammen med andre. Heldigvis kan man trene seg, men man må snakke med kolleger om det - for du kan jo ikke bli dødsgod på digitalt samarbeid alene. Likevel: det blir nok møter. Det er ingen skam å bli effektiv og avslutte møter før tida, sier hun.