Regional bærekraftsundersøkelse på Haugalandet lansert på Bærekraftsdagen

10.10.2023
Espen Sunde fra PwC under Bærekraftsdagen 2023. Foto: Astrid H Gjerde
Hvordan jobber selskaper i regionen med bærekraft og grønn omstilling? Svarene finner du i den regionale løypemeldingen.
PwCs regionale bærekraftsundersøkelser er en løypemelding på hvordan selskapene selv vurderer bærekraftsarbeidet i egen virksomhet. Undersøkelsene, som en også kaller regionale løypemeldinger, gir innsikt i hvordan virksomheter i ulike regioner i Norge jobber med bærekraft, grønn omstilling og sirkulær økonomi.

Kartleggingen på Haugalandet er gjennomført av PwC i samarbeid med Næringsforeningen Haugalandet. Administrerende direktør i Næringsforeningen Bernt Jæger uttaler at han er glad for at 72 % av respodentene på Haugalandet svarer at de har en bærekraftsstrategi enten som en del av virksomhetsstrategien eller som en separat strategi.
-Det kommer til å bli større krav fra myndighetene når det gjelder bærekraft og da er det viktig at bedriftene har strategier for dette også når kontrakter skal vinnes, sier Jæger.

75% av virksomhetene på Haugalandet rapporterer på bærekraft. Av disse er det bare 22 % som rapporterer i henhold til et anerkjent rammeverk. Flere enn halvparten av virksomhetene rapporterer på bærekraftsarbeidet gjennom årsrapporten.

-Vi har fortsatt en vei å gå når det gjelder rapportering, men samtidig er det gledelig at hovedmotiavsjonen for bærekraftsarbeid er ønsket om å birda til et mer bærekraftig samfunn, sier Jæger.

Les den regionale løypemeldingenmeldingen her