Resept mot tungsinn

05.01.2022
Kronikk skrevet av Bernt Jæger. Administrerende direktør i Næringsforeningen Haugalandet
Her skal du få 10 grunner til at vi sammen kan gå inn i det nye året med rak rygg og fremtidstro!

Les kronikken fra Haugesunds Avis her
Hvor mørkt ser det egentlig ut? Vi feiret nok en gang nyttår med restriksjoner hengende over oss; Hvem hadde trodd det i høst når hele landet jublet over friskmeldingen?  Har vi grunn til å henge litt med hodet fremover?

Tvert imot, sier vi!

Her skal du få 10 grunner til at vi sammen kan gå inn i det nye året med rak rygg og fremtidstro:
  1. Industrien på Haugalandet går svært godt. Høye råvarepriser og kompetanse i verdensklasse sikrer lokomotiv som Hydro og Eramet nok å gjøre fremover, og mer skal det bli. Aibel har sikret kontrakter for milliarder på tampen av året, og er i verdens «elitedivisjon» med tanke på bærekraftige produkter, som nå utgjør 60% av ordrereserven til hjørnesteinsbedriften
  2. Og apropos bærekraft; I vår siste medlemsundersøkelse svarer nærmere 40% av våre bedrifter at de setter søkelys på bærekraftig omstilling, og andelen er økende. Det er svært viktig at også de små og mellomstore bedriftene nå er på denne «ballen», for dette kommer til å spille en forretningskritisk rolle fremover.
  3. I samme undersøkelse svarer hele 53% av bedriftene at de vurderer å ansette i 2022, og 56% forventer bedre resultat enn i 2021.
  4. Ledigheten er igjen svært lav, og den er faktisk lavere enn den var før pandemien traff oss i 2019.
  5. Neida, jeg har ikke glemt det store usikre kortet, nemlig pandemien. Her kan ingen spå noe sikkert, men med fremskyvning av boosterdoser, og en stadig lavere andel uvaksinerte, håper og tror jeg vi er over den verste kneiken om kort tid. At sentralbanken med tilhørende ekspertpanel av økonomer nylig satte opp renten, vitner om deres tro på at vi løser dette og får en solid økonomisk «medvind» i tiden fremover.
  6. Maritim næring står for 17.000 arbeidsplasser i regionen, der rederiene er en stor del av bildet. Maritimt Forum kunne nylig melde at hele 29 skip er under bygging fra lokale rederier. Det vitner om en næring, som til tross for turbulente tider satser og posisjonerer seg for en fremtid med en svært konkurransedyktig flåte til felles beste for regionen.
  7. Rederiene er også i høyeste grad til stede i vårt nye mulige «Lykkeland», med en «skog» av andre kompetente leverandører; Jeg snakker selvsagt om havvindeventyret som vår region er i ferd med å ta en ledende posisjon i. I løpet av høsten vil sannsynligvis de første konsesjonene knyttet til feltene «Utsira Nord» og «Sørlige Nordsjø» deles ut, og her er det enorme muligheter for våre bedrifter. Menon har i en rapport estimert at «Utsira Nord» kan gi 6.500 arbeidsplasser regionalt og en verdiskaping på 13,5 milliarder kroner.
  8. Og når vi snakker om etableringer; Karmsund Havn har hatt en eventyrlig vekst de siste årene, og planene fremover er mildt sagt enorme. Nye etableringer på næringsområdet på Husøy vil på sikt gi mange nye arbeidsplasser. I tillegg kommer selvsagt en rekke muligheter for lokale bedrifter til å vinne oppdraget med å bygge nyetableringene. Etterlengtet åpning av Vest-Norges første fullverdige grensekontrollstasjon vil også gi merkbare fordeler for alle industrier som håndterer import som må kontrolleres.
  9. Etter flere år med skuffelser knyttet til våre viktige samferdselsårer, ble lanseringen av Nasjonal transportplan i høst en opptur. De fleste av våre ønsker ble noenlunde ivaretatt, ikke minst med tanke på E-134 der en nå er i gang med prosjektering av tunnel Seljestad–Røldal. Går alt etter planen vil denne stå ferdig om tre år. I siste liten ble det også lagt inn 500 millioner kroner i oppstartsmidler til strekningen Bakka-Solheim i Etne og Vindafjord. Det er ikke nok, men vi er «i løypa» og skal jobbe for å få på plass resten sammen med andre gode alliansepartnere som E-134 Haukelivegen AS og Vegforum Øst–Vest. Med tanke på E-39 er prosjektet Rogfast i full gang, og på vegkonferansen «Det nye Vestlandet» la Statens Vegvesen frem gode nyheter om prosjektering av det viktige veistrekket Bokn–Stord som bør stå klart parallelt med at Rogfast – og ikke minst Hordfast står ferdig, forhåpentligvis begge i 2031.
  10. Det siste punktet handler om det viktigste konkurransefortrinnet i verden, nemlig å ha nok grønn kraft. Her ligger vi nemlig nå et hestehode foran konkurrerende regioner i Norge. Via Statnetts nye 420 kV-linje kommer regionen vår til å få tilført mye viktig grønn kraft til etablering av nye bærekraftige industrier. Dette styrker Haugaland Næringspark og regionen som lokasjon for areal og energikrevende etableringer, og ikke minst den viktige elektrifiseringen av Kårstø m.m..
For de som føler at jeg nå ønsker å ta hele livsgnisten fra pessimistene, kan jeg trøste dem med at det selvsagt også vil være nok av utfordringer i tiden foran oss.

Klart det vil være det! Men vedlagte huskeliste tenker jeg kan være god indremedisin i en tid der dystre spådommer har en tendens til å få vel mye spalteplass.