Samarbeidet styrkes mellom Kystdesign og Omega Subsea Robotics

25.01.2024
Kystdesign, Omega Subsea Robotics og Solstad Services ser frem til godt lokalt samarbeid.
Planlegger å rekruttere mellom 20 og 25 nye medarbeidere.
Kystdesign og Omega Subsea Robotics har inngått den største kontrakt noensinne. Leveransen inkluderer seks komplette ROV-systemer. Det er fire standard Constructor og to helt nye kompakte systemer ifølge en pressemelding.

ROV-systemene vil bli installert på utvalgte fartøy i Solstad-flåten, og Omega Subsea vil være ansvarlig for administrering, bemanning og operasjon av dette. De tre utvalgte fartøyene er Normand Frontier, Normand Sentinel og Normand Maximus.

- Vi er både takknemlige og beæret over å bli tildelt en slik kontrakt. Dette ville ikke vært mulig uten innsatsen fra våre hardtarbeidende og dyktige ansatte. Vi er stolte over å ha vist oss verdige for denne muligheten, uttaler Tore Nedland, administrerende direktør i Kystdesign AS.

Den nye kompakte versjonen er fortsatt under utvikling på tegnebrettet. Den blir vesentlig mindre enn sin forgjenger, men har samme kraft og spesifikasjoner. De er designet for å operere ned til havdyp på 3000 meter.

-Vi ser frem til å fortsette vårt gode samarbeid med Omega Subsea Robotics, sier Nedland.

-Denne utvidelsen understreker vårt engasjement for kontinuerlig vekst og styrking av vår industrielle posisjon. Vi er i en oppbyggings- og utviklingsfase, og i den sammenheng ser vi på nye muligheter, spesielt i global sammenheng, i samarbeid med Solstad, forteller Trond Berge, daglig leder i Omega Subsea.

Gjennom samarbeidet og investeringene i Omega Subsea Robotics vil Omega Subsea være ansvarlig for å drive, vedlikeholde og bemanne ROV-systemene, også gjennom installasjons og leveringsfasen. I tråd med selskapets vekststrategi legger Berge vekt på behovet for ytterligere personell, både onshore og offshore.

-Vi planlegger å rekruttere mellom 20 til 25 nye medarbeidere i løpet av året for å ytterligere styrke vår kompetanse, forteller Berge.