Samlet tropp på Løvebakken!

12.05.2022
God stemning på stortingstrappen. Fra venstre Gerd Helen Bø, ordfører i Suldal, Marte Eide Kloving, ordfører Utsira, Mette Heidi Bergsvåg Ekrheim, ordfører Etne, Ole Johan Vierdal, ordfører Vindafjord, Inger Kallevik Håvik, konstituert daglig leder Haugaland Vekst, Bernt Jæger, adm.dir. Næringsforeningen Haugalandet, Tormod Karlsen, adm.dir. Haugaland Vekst, Tiril Fjeld, daglig leder Haugaland Næringspark, Jarle Nilsen, ordfører Karmøy, Osmund Våga, ordfører Bokn, Asbjørn Birkeland, ordfører Sauda, Sigmund Lier, ordfører Tysvær, Yngve Folven Bergesen, kommunedirektør Vindafjord, og Jostein Førre, rådmann Sveio. Bakerst på trappen, Arne-Christian Mohn, ordfører Haugesund. Linn Therese Erve, ordfører i Sveio, var ikke tilstede når bildet ble tatt.
Regionrådet og Næringsforeningen sto samstemte bak sakene som ble presentert for Rogalandsbenken.

Onsdag var regionrådet, som består av ordførerne fra hele Haugalandet, Haugaland Vekst, Haugaland Næringspark og Næringsforeningen i møte med stortingsbenken for Rogaland for å fronte saker av stor betydning for regionen.

Næringsforeningen ved adm.dir Bernt Jæger, la i sitt innlegg vekt på viktigheten av at tunnelen Seljestad-Røldal blir gjennomført som planlagt, uten ytterligere utsettelser. I tillegg ble behovet for kompensasjon før økte energipriser for private bedrifter lagt frem som en sak som foreningen mener er overmoden, all den tid både privatpersoner og bønder har fått gode støtteordninger.

Det er også behov for flere oppdrag for verftsindustrien, og i den sammenheng frontet Jæger viktigheten av at kommende utlysning av anbud på nybygg av skip fra forsvaret har en form som kan gi muligheter for at norske verft kan vinne kontraktene.

- Dette er viktig av hensyn til sysselsetning og kompetanseutvikling, men også med tanke på en ny sikkerhetspolitisk situasjon der deletilgang og rask verftstilgang ved driftsavbrudd er essensielt, sa Jæger.

Leder av Haugaland Næringspark, Tiril Fjeld, påpekte viktigheten av at den ekstra tilførselen av strøm til næringsparken går som planlagt frem til åpningen av batterifabrikken og andre etableringer som vil komme til Gismarvik og Haugalandet.

I tillegg til disse sakene ble regionens muligheter innenfor havvind satt fokus på, rassikring av riksvei 13, rammebetingelser for kraftkrevende industri, kompetansestrategi, samt behovet for flere statlige arbeidsplasser i regionen. Muligheten for at en kan få etablert et havdirektorat i regionen ble også vektlagt, og ikke minst sikring av økonomien til Haugesund Lufthavn Karmøy.

Bilde under: Storingsbenken fra Rogaland. Fra høyre: Tove Elise Madland (AP), Tom Kalsås (AP), Ingrid Fiskaa (SV), Terje Halleland (FRP), Roy Steffensen (FRP), Aleksander Stokkebø (H), og Sveinung Stensland (H). (Geir Pollestad (Sp) og Lisa Marie Klungland Ness (Sp) var ikke tilstede når bildet ble tatt)