Sikkerhetsrutinene som MÅ på plass

15.10.2021
Daglig leder i Serit iDrift (til venstre) og teknisk sjef, Mats Tonning, (til høyre) mener ledelsen spiller en viktig rolle i implementeringen av gode sikkerhetsrutiner.
-Er du leder eller styremedlem har du ikke råd til å sitte på benken, sier daglig leder i Serit iDrift, Stian Lauknes.

Trusselbildet endrer seg stadig og det blir vanskeligere å unngå dataangrep og svindelforsøk.

Ifølge NorSIS ble 300 000 nordmenn utsatt for svindel på nett eller telefon i løpet av et år.

Lauknes forklarer at sikkerhetsrutiner er noe bedrifter ikke kan ta seg råd til å vente med.

De rette rutinene gjør nemlig at du kan unngå eller minimere sjansen for at dataangrep lykkes – og påfølgende tap av verdifull tid og ressurser. Torsdag 21. oktober inviteres det til PLUSS frokost der deltakerne får en gjennomgang i rutinene som kan gjøre at bedriften unngår millionsmellen eller i verste fall går konkurs.

Teknisk sjef i Serit iDrift, Mats Tonning, er blant foredragsholderne. Han er tydelig på hvor ansvaret ligger:

-Ledere og styret spiller en viktig rolle her. Vi ser at tiltakene som settes i gang har mye bedre gjennomslagskraft når de er forankret i ledelsen. IT-sikkerhet bør komme frem på agendaen både i ledermøter og styremøter, sier han.

I følge Tonning har medienes dekning av trusselbildet bidratt til at flere bedrifter er oppmerksomme på egne sikkerhetsrutiner og forstår alvoret.

-Man kan aldri være 100 prosent sikker, men du kan gjøre grep som gjør det vanskeligere for de som ønsker å ta deg, sier han.

Påmelding og mer informasjon om PLUSS frokosten finner du her
PLUSS Frokost