Skaper arbeidsplasser, ringvirkninger og entusiasme

22.01.2024
Administrerende direktør i Haugesund Ventilasjon Service, Paul Edvin Bersaas (t.v) og daglig leder i Sandvold & Velde Supply, Håkon Sanvold, er godt fornøy med samarbeidet og ringvirkningene dette har i regionen.
Lokale aktører finner hverandre og samler seg om byggeprosjekter som skaper store ringvirkninger
Haugesund Ventilasjon Service (HVS) bruker lokale leverandører i arbeidet med rehabilitering av Haugesund sykehus, nybygg av Frakkagjerd ungdomsskole, flerbrukshallen i Vindafjord og en rekke andre spennende lokale og regionale prosjekter.

Andre byggetrinn av Haugesund sykehus består av et syv etasjers nybygg i tillegg til et tre etasjer høyt påbygg i eksisterende blokk. Hovedoppdraget er på rundt 10.000 kvadratmeter og byggestart er planlagt vinteren 2024. Haugesund Ventilasjon Service har teknisk totalenteprise på ventilasjon, spesialavtrekk og ventilasjon i smitterom, og gjennomførte også lignende arbeider på forrige nybygg ifølge en pressemelding.

-Vi samarbeidet tett med Sandvold & Velde Supply (SVS) også i forrige runde og hadde et klart ønske om å gjøre dette igjen. Når tiltakshaver opptrer ansvarlig og er tydelig på at store lokale og regionale byggeprosjekter bør tilstrebes gjennomført av lokale krefter så var det helt naturlig for oss å se til en lokal og ledende aktør som SVS, alt annet ville faktisk være unaturlig, sier administrerende direktør i HVS, Paul Edvin Bersaas.

-Det er lett å tenke at store prosjekter som både Haugesund Sykehus og Frakkagjerd ungdomsskole krever utenbys ressurser, men sannheten er at denne regionen har alt den trenger av kompetanse, kapasitet og konkurransekraft - noe SVS er et godt eksempel på. Det er kilometervis med spirorør og lydteknisk utstyr som skal produseres, leveres og transporteres til et slikt prosjekt og det er derfor helt naturlig å se til lokale aktører som SVS. De har kompetansen, de har kapasiteten, og de har med stor presisjon gjennomført store og krevende prosjekter med oss tidligere, fortsetter Bersaas.

Transport av kanaler og luftteknisk utstyr til et slikt prosjekt som sykehuset stiller store krav til renslighet og kvalitet. Alle deler må rengjøres og proppes, rør kan ikke transporteres inne i hverandre og det er derfor viktig at produksjon og logistikk skjer på en så effektiv og miljøvennlig måte som mulig.

-SVS er nært lokalisert til byggeplass, og vi er miljøfyrtårnsertifisert og vil bidra til å gjøre det miljømessige fotavtrykket så lite som mulig, sier Håkon Sandvold – daglig leder i SVS.