Skaper tryggere og enklere strømmarked for kundene

03.09.2021
1. september ble Haugaland Kraft Energi sertifisert for Trygg strømhandel
Haugaland Kraft er blant de første sertifiserte for Trygg strømhandel

Trygg strømhandel er en sertifiseringsordning for strømleverandører som setter en rekke krav til salg av strøm og informasjon til strømkundene. Dette gjelder blant annet markedsføring og salg av strømprodukter, oppfølging av kundene og opplæring av egne ansatte. Målet med sertifiseringsordningen er å skape et tryggere og enklere strømmarked for kundene

– Det er positivt med en ordning som kan bidra til et tryggere og enklere strømmarked og dermed også øke kundenes tillit til strømbransjen. Vi er veldig glade for å være blant de første som nå får dette kvalitetsstempelet, sier konsernsjef Olav Linga i Haugaland Kraft.

Trygg strømhandel er et initiativ fra bransjeorganisasjonene Energi Norge og Distriktsenergi, men administreres fullt og helt av DNV. DNV foretar en uavhengig sertifisering av selskapene etter rammeverket for Trygg strømhandel. Av 33 påmeldte strømselskaper, er nå 24 sertifisert. Disse representerer rundt to tredeler av strømkundene i Norge. De øvrige strømselskapene har enten bedt om mer tid, eller ikke bestått kravene så langt.

– Haugaland Kraft ønsker å bygge tillit til at vi er et trygt og etterrettelig strømselskap som følger spillereglene. Kundene våre skal være trygge på at vi er transparente, har høy kompetanse og ivaretar kundene våre på en god måte, sier konsernsjef Olav Linga i Haugaland Kraft.

- Gjennom sitt sertifiseringsløp har selskapene vist hvordan de møter kravene i ordningen og jobber systematisk for å sikre gode leveranser til sine kunder. Vi er imponert over hvordan bransjen har tatt tak i de utfordringene de har møtt, etablert en felles standard, og hvordan selskapene har tatt den ut i sine organisasjoner, sier Tommy Bjørnsen, Norgessjef i DNV.