Skipsdåp av Hagland Polaris
01.12.2025
Gudmor: Henriette S. Aanensen.
Målet for Hagland er å få til en grønnere nærskipsfart ved reduksjon av lokale og globale klimagasser samt reduksjon av støy. Skipet vil erstatte eldre skip som har tradisjonell propulsjonsløsning med et moderne optimalisert skip med plug-in batteri hybrid løsning og elektrisk lasthåndterer. Ved levering av disse skipene vil minimum 75% av Haglands eide flåte være utstyrt med batterihybrid -teknologi.
Hagland Shipping fikk november 2023 overlevert siste skip av tre nybygg hos Royal Bodewes. De nye skipene vil være av samme design, men med flere nyvinninger som ytterligere vil redusere utslippene. Sammenlignet med de eldste skipene i Haglands eksisterende flåte forventes skipene å redusere CO2-utslippet med 40-50% og NOx-utslippet med 90-95% fra levering. Skipene er utstyrt med motorløsning som i fremtiden kan bygges om til metanoldrift. Et system som gjenvinner overskuddsvarmen fra motorpakken vil produsere nok strøm til å dekke skipets hotelldrift. Skipene vil føre NIS flagg. Total investerer Hagland Shipping mer enn NOK 800 millioner noe som er den største investeringen i konsernets historie.
Prosjektet har fått støtte fra flåtefornyelsesprogrammet for nærskipsfarten.
Hagland Polaris ble døpt 28. november og sjøsatt ved verftet Royal Bodewes i Nederland. Gudmoren knuste flasken på første forsøk og skipet gikk sidelengs ut i kanalen som planlagt. Skipet er ventet ferdigstilt etter sjøprøver i midten/slutten av februar 2026.