Speira AS, Avocet Battery Materials og Beyonder AS inngår samarbeidsavtale

12.10.2023
Speira AS, Avocet Battery Materials og Beyonder AS inngår historisk avtale
Historisk samarbeid sikrer leverandøravtale i lang tid.

Beyonder AS, Avocet Battery Materials (ABM) og Speira AS inngår strategisk samarbeid for å lokalisere viktige komponenter for høytytende lommebatterier.

- Vi er glade for å kunngjøre det strategiske samarbeidet med Speira og ABM for å sikre lokal forsyning av høykvalitets batterikomponenter. Vi tar sammen et viktig skritt fremover i utviklingen av en lokal og sirkulær verdikjede for batteriindustrien i Norge og Europa, sier Lise Helen Stråbø, leder for forsyningskjeden hos Beyonder.

Dette partnerskapet har som mål å etablere en lokal forsyningskjede for essensielle komponenter og materialer. Som en del av dette samarbeidet vil Speira AS, som er Europas fremste produsent av aluminiumsstrimler med høy kvalitet, fungere som hovedleverandør av råvarer til ABM som er Europas ledende produsent av blytapper.

ABM vil i sin tur utnytte disse materialene til å produsere kontakter skreddersydd for Beyonders unike cellekrav. Beyonder har planer om å integrere disse blytappene i både nåværende og neste generasjons battericeller, og dermed styrke sitt engasjement for bærekraftig batteriproduksjon.

- Dette samarbeidet markerer et avgjørende øyeblikk i utviklingen av en europeisk batteriforsyningskjede. ABM er stolte av å samarbeide med Beyonder og Speira for å oppnå felles mål knyttet til kostnadseffektivitet, ytelsesoptimalisering og bærekraft, sier Kieren Hall, administrerende direktør i ABM

En av hovedmålene med dette samarbeidet er å støtte Beyonders ambisiøse ekspansjonsplaner i Norge og globalt.

- Samarbeidet med Beyonder er svært lovende for oss. Tross alt har vi like sterke ambisjoner når det gjelder bærekraftighet og ressursutnyttelse. Beyonders neste generasjons batteriteknologi er spennende og fremtidsrettet for oss med å utvide bruken av våre aluminiumsløsninger. Dette åpner et viktig område for gjensidig utforskning og teknologisk fremskritt. Dessuten er inngåelsen av et slikt partnerskap i Norge en forpliktelse til korte og dermed bærekraftige forsyningskjeder. sier Pål Tage Endresen, administrerende direktør i Speira AS