Stålbur skaper etterlengtet liv i havnebassenget

01.07.2022
Aleksandra Lie Norlander i Wee Marine AS har montert burene fra Wee.no, som er satt ut i Haugesund havn som et dugnadsprosjekt for foreningen Hummerhuset.
Benytter stålnett for å skape kunstige undervannsrev
I vinter mottok foreningen Hummerhuset nærmere 100 m2 varmgalvaniserte stålnett fra Wee.no. Nettene har blitt brukt til å bygge nye kunstige undervannsrev som nå gir etterlengtet bistand til faunaen og floraen i havnebassenget i Haugesund, melder Wee.no i en pressemelding.

De varmgalvaniserte stålnettene fra Wee.no, med en tykkelse på 6 mm og rutestørrelse på 75x75 mm, er i utgangspunktet komponenter i bur som brukes til oppføring av steinmurer.

Men burene fungerer også bra til andre formål, viser det seg.

– Vi kom på at de varmgalvaniserte og rustfrie stålnettene også kunne fungere som funksjonelle, kunstige rev. Det er satt ut flere kunstige betongrev i Haugesund havn de siste årene, noe som viser seg å ha god effekt på dyre- og plantelivet. Når vi forsto at vi kunne bidra, var det helt naturlig for oss å tilby dette produktet som et undervannsrev, sier Rune Wee, daglig leder og eier i Wee.no.

Åge Wee er takknemlig for brorens tilskudd.

– Totalt har vi bygget åtte bur av stålnettene i målene 2x1x1 meter, og alle ble satt ut under gjestehavna i Haugesund sentrum i vinter som et dugnadsprosjekt, forteller Åge Wee.

Foreningen Hummerhuset har fotografert burene i sommer, og resultatet er tydelig.

– Disse burene er perfekt egnet for anemoner og andre vekster som renser vannet i havna, samtidig som de utgjør en naturlig beskyttelse for fisk, hummer, krabber og andre sjødyr. Det er nettopp slike tiltak norske havner trenger for å skape nytt og bærekraftig liv på havbunnen, sier Åge.

Rydding av havner er også viktig
Gjennom den årlige ryddeaksjonen Aware Smedasund er det plukket opp hele 90 tonn med avfall fra havbunnen i Haugesund det siste tiåret, noe som utgjør en av verdens største ryddeaksjoner for dykkere.

Det er kombinasjonen av avfallsrydding og kunstige rev som skaper bedre forutsetninger for marint liv i havnene, sier Åge Wee.

– Skal vi bedre forholdene i norske havner, nytter det ikke bare å rydde opp, man må også tilrettelegge for at dyr og planter skal trives. Gjennom Wee Marine har vi også montert sju bryggeanlegg i Haugesund havn det siste året, der alle ankre og moringer er utformet med hulrom og fungerer som kunstige rev. Med enkle tiltak som dette kan alle havner bidra til å bedre forholdene for fauna og flora i sitt område, avslutter styreleder i foreningen Hummerhuset og daglig leder i Wee Marine, Åge Wee.