Starter rekrutteringsarbeid tidlig

24.02.2022
Fornøyde unge deltakere som kanskje nå er fristet til å velge kokkeyrket (Foto: Haakon Nordvik)
Færre og færre velger å utdanne seg til kokk. 'Mini Chefs' for barn og unge 10-15 år skal endre trenden.
Det hele startet som et koronatiltak. Norske Kokkers Landsforening (NKL) kontaktet et utvalg av lokale foreninger for å høre om de ville være med på et pilotprosjekt for å friste flere til å velge kokkeyrket.

– De ringte meg og lurte på om vi kunne få til noe her på Haugalandet, sier Ina Therese Lindvik Nornes, for mange kjent fra blant annet matlagingsprogrammer på TV Haugaland.

Hun fikk raskt med seg Stian Nilsen, Heidi Marie Rolfsnes og Tore Stalsberg, sistnevnte kjøkkensjef på Maritim Hotell, og sammen satte de i gang med Mini Chefs, et matgledetilbud til barn og unge i alderen 10-15 år.

Konseptet går ut på at de unge deltakerne kokkelerer fire kurskvelder og inviterer og serverer foreldre/foresatte på den femte kurskvelden.

– Vi ble raskt enige om at hvis vi skulle gjøre dette så ville vi avslutte kurset med restaurant, sier Nornes.

Restaurantkvelden var unik for Haugalandet da de startet, men nå har dette blitt en mal også for de andre pilotdeltakerne. Den involverer også foreldrene, og det kan være en viktig nøkkel til valg av utdanning, skal vi tro Stalsberg.

– Jeg vet om ungdommer som egentlig har lyst til å ta restaurant- og matfag, men der foreldrene har snakket dem bort fra det. Det er veldig synd! Ikke alle kan eller bør bli akademikere, slår han fast.

Han er også opptatt av alle mulighetene som finnes innen faget, og håper og tror at dette frister til å velge denne retningen etter ungdomsskolen.

– Det er viktig å starte rekrutteringsarbeidet i ung alder, ungdommene bestemmer seg tidlig, sier han.

Kursholderne, som i tillegg til Nilsen, Nornes og Stalsberg har også bestått av Heidi Marie Rolfsnes, Audun Moksheim og Andreas Johnsen. Sammen har de instruert de unge i grab & og-mat, baking, suppelaging og mat fra 4 verdensdeler. Denne uken ble kurs nummer 2 avsluttet på Karmsund videregående skole med restaurant for foreldrene. Hele 4 retter med gourmetpreg sto på menyen.

–Ungene har stortrivdes. Både de og foreldrene har spurt om flere kurs, og enkelte er klare på at de ønsker å bli kokk. Vi er optimistiske på yrkets vegne fremover, smiler Stalsberg.

Entusiastene fra lauget fra veldig glade for å kunne benytte Karmsund videregående skole til Mini Chefs.

Bildet til venstre: Ina Therese Lindvik Nornes instruerer glade Mini Chefs. Bildet til høyre: Heidi Marie Rolfsnes, Andreas Johansson, Ina Therese Lindvik Nornes og Tore Stalsberg. (Foto: Haakon Nordvik)