Sterke kandidater fra Rogaland

27.04.2023
F.v: Adrian Holmgard Høynes, Martin Austevik og Vetle Almås Rege utgjør Kakleriet UB. De går på VG2 Kokk og servitørfag ved Karmsund VGS. De deltar sammen med tre andre bedrifter fra Rogaland på NM i Ungdomsbedrift 27.-28- april.
Fire ungdomsbedrifter representerer Rogaland under NM. To av dem er fra Karmsund VGS
71 ungdomsbedrifter fra hele landet har kvalifisert seg til NM via fylkesmesterskap i alle landets fylker. Ved NOVA Spektrum på Lillestrøm 27.-28. april skal de konkurrere i 14 ulike kategorier når Ungt Entreprenørskap arrangerer Norgesmesterskap i Ungdomsbedrift. Under årets NM får vi se skaperglede, kreativitet og engasjement på kloss hold – ungdommene sitter på løsningene for fremtidens Norge.

• The Box UB går på VG2 Kokk- og servitørfag ved Karmsund VGS i Haugesund. De produserer et sunt alternativ til energidrikk, energibar og proteinkjeks av frukt og grønnsaker som ellers ville blitt kastet.
  • Kakleriet UB går også på VG2 Kokk- og servitørfag ved Karmsund VGS i Haugesund. De produserer middagsretter, stekeolje og kraft av høner som er for gamle til eggproduksjon. Slik utnytter de en ressurs som ellers blir kastet og bidrar derfor til å redusere matsvinn.
  • BBottle UB går VG2 på Topplinjen for innovasjon og ledelse ved Hetland VGS i Stavanger. De har utviklet en treningsflaske med en korkfunksjon som skal hjelpe vektløftere å gjøre det lettere å utføre av/på-lasting av vektstangen på trening.
  • Fall-Off Rescue UB går på VG2 Elenergi og Ekom/Datateknologi og elektronikk ved Tryggheim VGS på Nærbø. De har laget en sensorpakke som skal kunne ettermonteres på motorsykler for å varsle nødetater ved ulykker. Ved et krasj eller en utforkjøring, vil en GPS finne posisjonen og sende koordinatene til ulykkesstedet til nødetatene.

Ungdomsbedriftene som deltar på NM har produkter og tjenester som omfatter alt fra gjenbruk og bærekraftig produksjon, dyrevelferd og psykisk helse til livreddende teknologiske løsninger. Under arrangementet skal ungdomsbedriftene stå på stand, holde pitcher og bli intervjuet av juryer bestående av næringslivsledere og politikere, og til slutt kåres vinnere i til sammen 14 forskjellige kategorier. Den gjeveste prisen «Norges Beste Ungdomsbedrift» skal representere Norge i den europeiske finalen Gen-E som avholdes i Istanbul i juli.

– Vi gleder oss til å se de unge i aksjon og bli bedre kjent med idéene deres og ikke minst elevene bak idéene. Dette er fremtidens gründere, ledere og arbeidstakere, og det er alltid utrolig lærerikt og motiverende å se deres engasjement og løsninger, sier administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo.

Har tro på ungdomsbedriftene fra Rogaland
Innovasjon og bærekraft er viktige kriterier når juryene skal vurdere de ulike forretningsideene. Ungdomsbedriftene fra Rogaland svarer godt på dette med sine løsninger og det blir derfor spennende å følge dem gjennom mesterskapet.

– Jeg er imponert over årets Rogalandslag! De fire ungdomsbedriftene har alle gode forretningsideer og de har jobbet hardt for å komme dit de er i dag. De tar bærekraft på alvor og har dette som en naturlig del av forretningsplanene sine. I tillegg har de foreslått nye løsninger på utfordringer som matsvinn, trafikksikkerhet og materialbruk. Jeg har stor tro på at de vil gjøre seg bemerket på NM, sier daglig leder i Ungt Entreprenørskap Rogaland, Maria Aasbø.

Engasjement for å unngå matsvinn
Begge ungdomsbedriftene fra Karmsund VGS tar matsvinn på alvor. De lager sine produkter av råvårer som ellers ville blitt kastet.

Kakleriet UB lager matvareprodukter av høns som skal kastes fordi de er for gamle til å legge egg. Gjennom tett samarbeid med næringslivet har de fått tilgang på hønene for å utnytte råvaren til det fulle, og dermed begrense matsvinn. De smakfulle produktene og den engasjerte og dyktige gjengen i ungdomsbedriften gav dem flere priser under fylkesmesterskapet i mars.

– Dette er en hjertesak for oss. At vi vant så mange priser under fylkesmesterskapet, viser en interesse for å få høns på markedet igjen. Det lover godt for de om lag 11 000 tonnene med høns som blir kastet hvert år, det sier Vetle Almås Rege, daglig leder i Kakleriet UB.

Intense dager
NM starter torsdag 27. august med festmiddag og utdeling av fire forhåndsjuryerte priser. Fredag 28. april blir en hektisk dag hvor ungdomsbedriftene står på stand og juryene vurderer deltakerne i de ti øvrige konkurransene.

Les mer om bedriftene og finn kontaktinformasjon til dem her: https://www.ue.no/rogaland/nyheter/rogalandslaget-2023/

Om Ungt Entreprenørskap
  • Ideell organisasjon som jobber i hele landet og i hele utdanningsløpet
  • Ungdomsbedrifter er et av flere programmer de tilbyr